
Open Access

Alalawi, J Mass Communicat Journalism 2015, 5:11 
DOI: 10.4172/2165-7912.1000281

Open Access

Volume 5 • Issue 11 • 1000281
J Mass Communicat Journalism
ISSN: 2165-7912 JMCJ, an open access journal 

How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between 
the American Fox News and the Middle Eastern Al Jazeera
Alalawi N*
Murray State University, USA

Keywords: Arab media; Fox News; Al Jazeera; Arab Spring
movement

Introduction
Arab Spring movement

Arab Spring 2010-2011 or also known as the demonstrations 
in the Middle East and North Africa is the revolutionary wave of 
demonstrations and protests that took place in the Middle East and 
North Africa from 18 December 2010. Prior this period, Sudan was 
the only Arab country that successfully overthrew dictatorial regimes 
in 1964 and 1985[1]. During the Arab Spring uprisings occurred in 
Tunisia and Egypt, a civil war began in Libya, while uprisings were 
observed in Bahrain, Syria and Yemen. Large demonstrations happened 
in Algeria, Iran, Iraq, Jordan, Morocco and Oman. Smaller protests 
were organized in Djibouti, Kuwait, Lebanon, Mauritania, Saudi 
Arabia and Sudan. The common feature of all demonstrations was 
resistance through campaigns [2], strikes and marches and struggle via 
the usage of social networks such as Facebook, Twitter and YouTube 
aimed towards the organization, communication and information of 
global masses in respect the above countries efforts to stop oppression 
and censorship. The ultimate purpose of all demonstrators in the Arab 
world has been the people’s desire for the regime’s fall [3,4].

Below the reasoning of the Arab Spring during the period 2010-
2011 is summarised for the countries of Tunisia, Egypt, Yemen, 
Libya, and Syria, while the whole duration of events is presented as a 
preliminary timeline. Moreover, the reasoning is presented as a means 
to later comprehend the actual way all these demonstrations were 
presented by the two different media [5-7]:

• Tunisia (late 2010 – early 2011): Tunisia has been for many
years presented, even in European countries as a model country in 
the Muslim world as it seemed characterized by financial stability 
and since, unlike neighbouring countries, fundamentalist Islamist 
organizations had no influence; however, much of the population 
actually lives in very poor conditions and suffers from unemployment 
(even recent graduates) and increasing food prices. All this combined 
with the corruption of the regime, the arbitrariness of the police and 
the violation of human rights are the real causes that led to protests and 
riots in late 2010 and early 2011 in Tunisia.

• From January 25 to 11 February 2011, demonstrations
were escalated in many cities of Egypt with the main demand of the 
resignation of President Hosni Mubarak and the fight against poverty, 
corruption, accuracy, especially in food, unemployment and police 
brutality.

• In February 17, 2011 crowd gathering were observed in
the capital of Bahrain in a public’s decision to demonstrate against 
the existent monarchy, its corruption and the general problem of 
unemployment inside the country. 

• Protests in Yemen during 2011 constitute demonstrations of
Yemen’s population, which followed the ones in Tunisia and Egypt. 
Causes of the protests are primarily unemployment, poor economic 
conditions and corruption. The ultimate aim of the protesters was the 
resignation of Ali Abdullah Saleh. The protests were initiated in mid-
January.

• The revolt of 2011 in Libya was a series of riots and clashes that 
took place in the North African state of Libya against the government 
and the head of state Muammar Gaddafi.

• The Syrian Civil War initiated in 2011and lasting until
the present day is an ongoing internal violent conflict in Syria. The 
insurgency has religious connotations, though no party participating 
to the conflicts has described sectarianism as having any important role 
to the war. The opposition is dominated by Sunni Muslims, while the 
top government officials are Alevi Muslims.

Fox News background

The TV station FOX News was established in 1996; its cofounders 

*Corresponding author: Alalawi N, Murray State University, USA, Tel:
8002724678; E-mail: al_jenaibi@hotmail.com

Received October 05, 2015; Accepted November 12, 2015; Published November 
22, 2015

Citation: Alalawi N (2015) How Media Covered “Arab Spring” Movement: 
Comparison between the American Fox News and the Middle Eastern Al Jazeera. 
J Mass Communicat Journalism 5: 281. doi:10.4172/2165-7912.1000281

Copyright: © 2015 Alalawi N. This is an open-access article distributed under the 
terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted 
use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and 
source are credited.

Abstract
The purpose of the research paper is the comparison of two different Media with strong political power all over 

the world, i.e. Fox News and Al Jazeera. The comparison will be based via a specific event; more specifically the 
author will investigate the way each of these media covered the Arab Spring Movement, which was initiated in 
Tunisia on December 17, 2010. Since this particular study is of a historical type, it will be focused on the timeline of 
the events and the way each media covered each of those events. In addition, the analysis section of the comparison 
will be based upon the actual timeline of the Arab Spring. Finally, the whole research body will be supported via the 
presentation of the historical background of both media, while the events themselves took place. It has to be noted 
that the coverage of both networks presented in the present study is based on independent sources criticizing the 
way this broadcasting was actually performed. The findings regarding AL Jazeera were more extensive by the ones 
of FOX News, always according to the research conducted on the Internet and other academic sources.

Journal of 
Mass Communication & JournalismJo

ur
na

l o
f M

as
s C

ommunication & Journalism

ISSN: 2165-7912

Research Article



Citation: Alalawi N (2015) How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox News and the Middle Eastern Al 
Jazeera. J Mass Communicat Journalism 5: 281. doi:10.4172/2165-7912.1000281

Page 2 of 5

Volume 5 • Issue 11 • 1000281
J Mass Communicat Journalism
ISSN: 2165-7912 JMCJ, an open access journal 

were Rupert Murdoch and Roger Ailes, with the concept of providing 
the public with more objective coverage of news and all parties’ point 
of view presentation. Fox News reached its viewing peak during 2007, 
when a 20 % of the American population stated that FOX News is their 
primary source of information [8]. 

More specifically, the particular TV station was formed as the 
other option to CNN and MSNBC; ever since 2002, when the channel’s 
ratings surpassed those of CNN, it has been the No1 cable network in 
the United States [8]. 

The TV station has been accused of being in favour of the 
conservative party in America, a fact justified on the grounds of 
striving to keep its older, religious and high-income viewing group. 
This favouritism is said to have become apparent during the 2000 
presidential elections when the channel was accused of being harsher 
on Al Gore and his party’s representatives than on Bush, even though 
the same channel is responsible for revealing Bush’s record of DUI. 
The channel’s response to these accusations is that the conservatives are 
provided a voice in FOX News as a means of presenting the view of all 
parties, something that does not stand for other channels [9].         

AL Jazeera background

Al Jazeera broadcasting was launched in 1996 at the small county 
of Qatar. In the beginning, the several of its employees originated 
from BBC; this BBC staff had in previous years started on an Arabic 
TV channel, which was, however, shut down due to Saudi Arabia’s 
controller of the satellite via which this channel was broadcasted for 
reasons of censorship. The English version of Al Jazeera on the other 
hand was established 2006 and available online by the channel’s website 
[10].  

Al Jazeera is sponsored by the government of Qatar; nonetheless, 
it has been provided with such editorial freedom, as never observed 
before in the Arab world; the result is that Al Jazeera is characterized by 
professionalism in terms of news coverage, while is responsible for the 
on-air discussion of issues formerly considered by Arab authorities and 
the Arabic public as forbidden or unmentionable [11]. Consequently, 
Al Jazeera is now a media of high recognition and massive audience 
followers within the Arabic countries [10].  

2001 was the year when Al Jazeera received extensive interest in 
the western countries; it’s exclusive coverage of the war in Afghanistan 
on a round the clock basis via a permanent satellite link a Kabul was 
used by a variety of different TV stations in the west. Al Jazeera also 
gained notorious fame since it was the broadcaster of Al-Qaida leaders’ 
videotaped messages [10].     

The Kabul and Bagdad departments of Al Jazeera were bombed by 
the USA during the war in Afghanistan, while the Qatar head office is 
said to have escaped bombing due to a British minister’s intervention. 
In spite of Bush’s government opposition and aggression towards Al 
Jazeera, its historical importance for the endorsement of free flow news 
and the initiation of political discussion in the Middle East cannot be 
underestimated [10].   

Coverage of Arab Spring by the Two Media
Al Jazeera Arab Spring coverage

The events occurring during the historical Arab Spring shifted 
global focus towards local television networks and certainly increased 
their reputation on a world basis; one of these networks was certainly 
Al Jazeera [12]. Al Jazeera’s coverage of the Arabic Spring was made 

both in English and Arabic and was made on a 24-hour basis via its 
satellite television, its website, and twitter [13].

Contradictions in respect to the credibility of the particular network 
led to a series of events, such as the believed as forced resignation of its 
former chief, Wadah Khanfar, his substitution by Sheikh Ahmed, an 
administrative at Qatargas and a member of the ruling family of Qatar, 
the resignation of Al Jazeera’s reporter, Ali Hashem, who accused the 
network of bias, and a general rise and fall of the network’s ratings 
[14]; ratings were extremely high and Al Jazeera was extremely popular 
during the events in Egypt and Tunisia, while dropped as viewers 
became aware of the network’s silence in Bahrain’s broadcasting, the 
presentation of unverified videos of events in Syria, and the tame 
reporting of the Oman and Saudi Arabia demonstrations [14,15]. 
Below the coverage of different countries’ participation on the Arab 
Spring is presented as a means of comprehending the ways Al Jazeera 
actually presented the whole series of events.   

More specifically, during the Egyptian January 2011 demonstrations 
the world focused on the role of the Qatar Al Jazeera satellite network; 
via Al Jazeera 24-hour and real-time coverage of protests was made 
possible; but this coverage is suggested to have moved pass simple 
news presentation to becoming the representative of protestors, 
and the ‘organizer’ of the crowds coiling in the city of Cairo (other 
technologies, such as Facebook and twitter were also responsible for 
the coiling, but these were the protestors’ mean and so do not interest 
the present study); reporters were sent to the major Egyptian cities of 
Cairo, Alexandria, and Suez, where the protestors’ resistance to the 
Mubarak’s power was documented and the voice of everyday Egyptian 
people was recorded, as a means according the network’s former chief 
(Wadah Khanfar) of providing group gatherings with the right to 
be heard [13]; Wadah Khanfar also added the following: “Al Jazeera 
immediately after the revolution started was banned, the office was 
closed and correspondents were not allowed to move at all. And even 
the satellite signal of Al Jazeera covering Egypt was dropped from 
NileSat, which is the major Arab satellite distribution” [16].

The case of the network’s broadcasting of the Tunisian 
demonstrations is similar to the one of Egypt [13]. Nonetheless, as 
stated by Khanfar, an effort was made to suppress this coverage since 
the Tunisian authorities managed to shut down the network’s website 
for a long period of time [16].

In respect to the Libyan civil war 24-hour coverage of all riots 
since their outburst in February 2011, documentation of Gaddafi’s 
violent efforts to suppress these riots and the internet’s blackout as a 
means of deterring the rebels’ coordination, presentation of the Libyan 
National Transitional Council, founded by forces opposing Gaddafi, 
and recording of the United Nations’ decision of a soft powered 
intervention at the region were amongst the topic featured on all the 
networks’ means of information. Nonetheless, this extensive coverage 
was considered the product of the influence on the network of the Qatari 
government’s position of a clear support of the Libyan rebels (besides, 
as already mentioned Al Jazeera is sponsored by the government of 
Qatar, which can potentially manipulate the network’s broadcasting 
choices) [13]; this political interference of Al Jazeera was denounced 
by Libyan leaders stating the Al Jazeera selectively broadcasted groups 
and people supporting the global Muslim Brethren movement and 
generally Libyan Muslims [14]. 

The Al Jazeera network remained mostly silent in terms of the 
Bahraini revolution broadcasting. This strange silence has been 
explained as the result of the Qatari government’s decision to avoid 



Citation: Alalawi N (2015) How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox News and the Middle Eastern Al 
Jazeera. J Mass Communicat Journalism 5: 281. doi:10.4172/2165-7912.1000281

Page 3 of 5

Volume 5 • Issue 11 • 1000281
J Mass Communicat Journalism
ISSN: 2165-7912 JMCJ, an open access journal 

the way the network portrayed the Syrian revolution became known to 
the world [19,20].  

FOX News Arab Spring Coverage
Arab Spring also dominated the television networks in the United 

States during the year 2011 [15]; more specifically the evening news 
included coverage of the revolutions taking place in the different 
Arabic countries of an average of 10%. The top-covered stories of the 
Arab Spring, which monopolised both foreign and domestic news of 
the three primary commercial networks, i.e. FOX News, CNN and 
MSNBC, were a) the Libyan civil war, which led to the assassination of 
leader Moammar Gaddafi, and b) the Egyptian demonstrations, which 
led to the overthrow of President Hosni Mubarak. The event occurring 
during the civil war in Libya and the Egyptian revolution acquired 
an average of 700 and 500 minutes of broadcasting on the three 
channels’ evening news; however, the situation was not the same with 
the events during the Bahraini, Syrian, and Yemeni revolutions were 
average coverage showed a particular drop to an average of 34, 143, 
and 24 minutes respectively; finally, the whole Arab Spring revolution 
overview in respect to all different Middle Eastern and North African 
countries was broadcasted for a total average of 42 minutes during the 
year 2011 [21]. 

Nonetheless, and during the highly covered Egyptian revolution 
(the Muslim Brotherhood was talked approximately 847 times in 
144 Fox News recordings, thus, constituting an average percentage 
of 5.8 times per footage [22], the whole events were not presented as 
objectively as expected and were always commented by broadcasters, 
thus, influencing their opinion on the turn of events. More specifically, 
according to a research conducted by Glover on behalf of The Elon 
Journal of Undergraduate Research in Communications (2011) 
revealed some very interesting facts in respect to the FOX News 
presentation of the leading political resistance crowd, i.e. the Muslim 
Brotherhood; according to this particular study and though FOX News 
claimed and was generally thought of being a less prejudice network 
with a more conservative audience than other United States’ networks, 
it failed objectivity since: a) the explanation and frame of the Muslim 
Brotherhood was often associated by a language directly connected 
with terrorism, and Islamic extremism than was portrayed as a political 
movement of non-violence and moderation; b) its coverage constantly 
regarded and communicated to the American public opinions that the 
Muslim Brotherhood constitutes a fanatic and radical organization; 
c) finally, the Muslim Brotherhood was depicted as  menace against 
democracy in Egypt, thus, contradicted the general academic studies 
claiming the positive contribution of the Muslim Brotherhood and 
supporting its effect on the establishment of democracy in Egypt. As an 
example of such bias reporting the description of Muslim Brotherhood 
by Sean Hannity’s (The Sean Hannity show on Fox News) is presented; 
according to Sean Hannity the Muslim Brotherhood is: “a real, clear 
present danger and the only organized political opposition. I think the 
odds are that radicals, maybe not immediately, but over time, they will 
sound moderate then it becomes radical Islamic” [22].    

According to a survey conducted by New Jersey and presented 
by RNF, a website dedicated in revealing the propaganda its creators 
think FOX News is exercising, the New Jersey FOX News viewers 
seem perplexed and misinformed in respect to the Arab Spring 
events presentation; more specifically, the survey concluded that FOX 
News viewers are likely less aware of the Arab Spring’s actual facts 
than people not watching the news at all. The survey was conducted 
by the Fairleigh Dickinson University with a specimen of 612 adults 

tension with Saudi Arabia, which has legitimate concern in Bahrain. The 
network’s striking silence, provided space for the Qatari government’s 
propaganda and misinformation unquestionably and without 
questioning repress the freedom of the network’s coverage; thus, the 
Qatari’s political ‘alliances’ seem to have overcome the network’s will 
of unbiased coverage, and led Al Jazeera to the concealment of events 
of events potentially affecting the sensitive political transnational 
balance in the Middle East [13]. The deficiency of the reporting of the 
Bahrain events became even more apparent on the Arabic Channel of 
Al Jazeera’s network, since its coverage would certainly have a greater 
political impact to the Arabic region population than to the rest Arab 
world population viewing the respective English Channel; as former 
Al Jazeera’s English patron Dave Marash stated: “Al Jazeera Arabic has 
seriously damaged its brand in the Middle East by taking a dive on 
Bahrain, and basically following the dictates of the Saudi government 
and broadcasting only from the Bahrain royal family point of view” 
[17].

On the other hand, in respect to the Yemen revolution, the offices 
of Al Jazeera in Sanaa were closed down because the channel was 
accused of "spreading false news about the situation in Yemen". More 
specifically, according to the report of the Ministry of Information of 
Yemen, aired by the network television Saba, Al Jazeera misinformed 
the Arabic public when presented tortures held in Iraqi prisons as events 
taking place in Yemen; the Saba network informed audience that the Al 
Jazeera’s Sanaa offices were invaded at the time by 20 armed men, who 
removed the network journalists’ authorization of covering Yemeni 
events by closing down the network’s local office; to sum up Al Jazeera 
was charged as playing a significant role in inspiring the initiation and 
spreading of revolution in the Yemeni ground. Nonetheless, Al Jazeera 
representatives contradicted above accusations by proclaiming its 
correspondents’ daring and within difficult conditions broadcasting of 
the Yemeni events and further assuring its viewers that the situation in 
the particular country will continue being monitored in spite of its local 
offices’ shut down [18].  

The credibility of Al Jazeera was once again questioned by the 
Arabic population in respect to the network’s coverage of the Arab 
Spring outspread in Syria, Eastern Saudi Arabia and Oman; though the 
broadcasting of events occurring in all three regions was extensive, it 
was accused of being cold-blooded, and as the mean of providing voice 
to the revolutions opposing parties via the presentation and replaying 
of a series of unverified videos of kidnappings, murders and military 
staff desertions; several of these network news’ revelations were later 
proved to be fabricated. During these crucial events and accusations 
the network’s at the time being chief (Wadah Khanfar) was compelled 
to resign, while Sheikh Ahmed took power leading by many the 
network’s independence to subjective presentation of events, always in 
accordance to Qatari regime [12,14]. 

The political character of Al Jazeera is said to having become 
evidence once again during the November 2011 initiated revolution 
in Syria; according to reports in respect to events of the time, when 
the rebels presented their suggestions to the Syrian government, its 
minister of foreign affairs claimed that toxic coverage termination by 
certain media (indirectly referring to Al Jazeera) should be included 
as a precondition to the rebels’ suggestions [14]. During this time, the 
already mentioned resignation of Al Jazeera’s reporter, Ali Hashem, 
took place with the rationale of the bias coverage of Bahrain’s and 
Syria’s broadcasting, and after the publication of hacked Al Jazeera’s 
emails by the Syrian Electronic Army, where Ali Hashem’s concerns of 



Citation: Alalawi N (2015) How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox News and the Middle Eastern Al 
Jazeera. J Mass Communicat Journalism 5: 281. doi:10.4172/2165-7912.1000281

Page 4 of 5

Volume 5 • Issue 11 • 1000281
J Mass Communicat Journalism
ISSN: 2165-7912 JMCJ, an open access journal 

and asked questions regarding the Arab Spring events of 2011, such 
as which was their understanding and awareness of the success or 
failure of the Muslim Brotherhood’s revolution and its contribution 
to the overthrow of Mubarak’s government. The survey revealed that 
only a percentage of 48 % of FOX News viewers managed to answer 
correctly to the questions asked, thus, indirectly suggesting inadequate 
or misinformed coverage of the Arab Spring by the particular network 
[23].

Moreover, FOX News seemed to support that the Egypt’s failed 
attempt to restore its new democracy is the result of the United States 
President Obama’s failure in terms of foreign policy applications; 
more specifically, FOX News blamed Obama’s government for 
both the Muslim Brotherhood’s domination and its latter collapse; 
furthermore, the network’s connoisseurs seemed to have negatively 
judge Obama’s support of the Arab Spring demonstrations in general, 
while in the present time seem to judge Obama’s presidency for 
exactly the opposite. This simplified presentation of the foreign politics 
interpretation of Obama government’s handling of the Arab Spring is 
another reason why FOX News was accused for a bias broadcasting 
of the demonstrations occurring in Northern Africa and the Arabic 
nations during the year 2011 [24].  

Comparison of the Two Coverages
Based on the findings of the conducted research presented above the 

general conclusions is that both networks have been accused of a bias 
broadcasting of the events regarding the Arab Spring during the period 
2010-2011. When comparing the ways this coverage was performed 
a lot of similarities seem to be evident. More specifically, both Al 
Jazeera and FOX News seem to have made an extensive coverage of 
the Egyptian demonstrations and the following outgrow of Mubarak 
and his regime. Nonetheless, the opinion expressed by the new media 
on this particular Arab Spring revolution is differentiated; Al Jazeera 
is characterised by a supportive attitude towards this revolution and is 
even regarded by the Egyptian population as a significant contributor 
of the Mubarak regime’s resignation [14]; in contrast, FOX News 
took a directly opposite stance by negatively presenting the Muslim 
Brotherhood rebellion and presenting the particular movement as 
dangerous for the Egyptian democracy due to its claimed terroristic 
nature.  

Similarly, both networks have been accused of a relatively tame 
and of a lower coverage extent of the totality of events referring to the 
Arab Spring; FOX News seems to have devoted significantly less air 
time to cover the Arab Spring with exception to the broadcasting to 
the Egyptian and Libyan revolts; Al Jazeera is even more specifically 
accused of broadcasting less extensively the events that took place in 
Bahrain, Saudi Arabia, and Oman. 

On the other hand, both FOX News and Al Jazeera performed 
extensive coverage of the Libyan civil war; FOX News’ opinion cannot 
be easily interpreted since this coverage varies from making negative 
comments of an Islamic extremist spread of the Egyptian and Tunisian 
revolutions to Libya, while at the same time creates notion of the rebels’ 
heroic nature by presenting news of rebels saving trapped children at 
Gaddafi’s hometown [23]. On the contrary, Al Jazeera has been accused 
of being prejudiced against Gaddafi’s regime at the time the revolution 
was evolving.    

Findings
Based on all above coverage presentation and via the comparison of 

both networks the flowing primary findings are made:

• It is evident that both networks are accused of performing 
bias presentation of the events taking place during the 2010-2011 Arab 
Spring

• This evidence may be trusted up to certain point, since all 
accusations are accompanied by supporting proof and facts; nonetheless, 
it has to be stressed one cannot be assured of such accusation solely 
based on the results of the present research; an even wider examination 
of the both networks coverage of Arab Spring at a potential dissertation 
level may be required to undoubtedly decide whether or not these 
networks are responsible of propaganda performances. 

• Though both networks seem indeed prejudiced when 
broadcasting the Arab Spring events their expressed opinion appears to 
be opposite. This may be explained by the reasoning presented by Lee-
Wright’s study (n.d.), according to which Fox News broadcasted stories 
about the Arabic and Northern Africa region, obviously expressing the 
network’s prejudiced and supportive of the Israeli stance, while Al-
Jazeera though concurrently biased expressed events from an Arab’ 
supportive perspective.  

Conclusion
Al Jazeera and FOX News seem to have not objectively presented 

the events occurring in Northern Africa and the Arabic countries 
during the 2010-2011 Arab Spring. The motives hidden behind these 
prejudiced broadcastings are, of course, differentiated and based 
on the different network conditions; the FOX News opinion seems 
to be dictated by the network’s conservative and religious audience 
contradicting Obama’s progressive government and the non-Christian 
Muslim Brotherhood, while Al Jazeera seems to be driven by the Qatari 
government’s political views and by the network’s recently appointed 
chief, who as a member of the Qatari regime family, is reasonably 
supportive of this regime’s opinions and interests in the region. 

Nonetheless, the main conclusion is that two major television 
networks most possibly failed to present unbiased information 
regarding the events of Arab Spring, thus, leading their local public’s 
views and beliefs towards not necessarily objectivity. Consequently, 
issues whether or not television networks in modern times have 
managed to surpass political control, ratings motives and all other 
factors sacrificing objective journalism still stand; should these issues be 
adequately addressed by television networks, the public should become 
more suspicious in terms of one-source news presentation, and must 
progress towards the investigation of multi-source information and 
use their rationale in order to successfully comprehend different global 
events and shape their own personal opinion. 

References

1. Al Jenaibi B (2010) New Age of Press Democracy in The Middle East. Arabic 
News Channels: Al-Jazeera. International Journal of Academic Research 2: 385.

2. Al-Jenaibi B (2008) The Effects of Media Campaigns on Different Cultures. 
International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and 
Management Engineering 2: 1067-1070.

3. Agrawal R (2012) Arab Spring: Aspirations Met or Dreams Unfulfilled? Institute 
for Defense Studies and Analyses.

4. Mirkin B (2013) Arab Spring: Demographics in a region in transition. United 
Nations Development Programme, Regional Bureau for Arab States.

5. Rosiny S (2012) The Arab Spring: Triggers, Dynamics and Prospects. German 
Institute of Global and Area Studies.

6. Outreach Center, Center for Middle Eastern Studies, Arab Spring (2011). 
Harvard University.

http://connection.ebscohost.com/c/articles/52917656/new-age-press-democracy-middle-east-arabic-news-channels-al-jazeera
http://connection.ebscohost.com/c/articles/52917656/new-age-press-democracy-middle-east-arabic-news-channels-al-jazeera
http://waset.org/publications/11203/the-effects-of-media-campaigns-on-different-cultures
http://waset.org/publications/11203/the-effects-of-media-campaigns-on-different-cultures
http://waset.org/publications/11203/the-effects-of-media-campaigns-on-different-cultures
http://idsa.in/issuebrief/ArabSpringAspirationsMetOrDreamsUnfulfilled_RajeevAgarwal_261012
http://idsa.in/issuebrief/ArabSpringAspirationsMetOrDreamsUnfulfilled_RajeevAgarwal_261012
http://www.arab-hdr.org/publications/other/ahdrps/AHDR ENG Arab Spring Mirkinv3.pdf
http://www.arab-hdr.org/publications/other/ahdrps/AHDR ENG Arab Spring Mirkinv3.pdf
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Publications/Detail/?lng=en&id=141560
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Publications/Detail/?lng=en&id=141560


Citation: Alalawi N (2015) How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox News and the Middle Eastern Al 
Jazeera. J Mass Communicat Journalism 5: 281. doi:10.4172/2165-7912.1000281

Page 5 of 5

Volume 5 • Issue 11 • 1000281
J Mass Communicat Journalism
ISSN: 2165-7912 JMCJ, an open access journal 

7. Uppsala Conflict Data Program (UCDP) Timeline Arab Spring: A brief summary 
of key events up until December 23, 2011. UCDP (2012).

8. Fox News Channel – Conservapedia (2013). 

9. FOX Bias (2013).

10. Al-Jazeera television (2009): History and background.

11. Al-Jenaibi B (2010) The competition between Al-Jazeera’s Arab news diversity 
and US channels: Content analysis of Iraq war. Canadian Social Science 6:
81-96.

12. (2013) Battle of the airwaves as Arab Spring gives boost to TV news.

13. Leight N (2012) Arab Spring Media Monitor: One Year of Coverage.

14. Souaiaia AE (2011) Qatar, Al Jazeera and the Arab Spring.

15. Al-Jenaibi B (2014) The Nature of Arab public discourse: Social media and
the ‘Arab Spring’. Journal of Applied Journalism & Media Studies 3: 241-260.

16. Khanfar W, Kinninmont J (2012) Al Jazeera and the Arab Spring. Chatham
House.

17. Essaid S, Mawad D, Irrera A (2012) Al Jazeera: One Name, Two Channels. 

18. Syrian Free Press Network (2012) Al-Jazeera LOSING Credibility Everywhere
- Accused of "Agenda Setting and Bias Reporting." Many are looking elsewhere 
for the TRUTH. 

19. Global Research TV (2011) Al Jazeera Journalist Resigns over Syria and
Bahrain Coverage. 

20. Al-Jenaibi B (2013) Satisfying Public Relations: The Promise of Social Media in 
the UAE. International Journal of e-Adoption 5: 1-16.

21. Lobe J (2011) U.S: “Arab Spring” Dominated TV Foreign News in 2011.

22. Glover K (2013) Analysis of CNN and The Fox News Networks’ framing of the
Muslim Brotherhood during the Egyptian revolution in 2011. The Elon Journal
of Undergraduate Research in Communications 2: 125-134.

23. RFN (2012) Really, Fox News?

24. Newsvine (2013) Fox Nation Vs Reality: The Schizophrenic, Obama-Bashing,
Fox News Reaction To Egypt's Quest For Democracy. 

http://www.ucdp.uu.se/gpdatabase/info/chronologic timeline arabian spring.pdf
http://www.ucdp.uu.se/gpdatabase/info/chronologic timeline arabian spring.pdf
http://iml.jou.ufl.edu/projects/fall01/Weil/bias.htm
http://www.al-bab.com/media/aljazeera.htm
http://www.cscanada.net/index.php/css/article/view/j.css.1923669720100604.009
http://www.cscanada.net/index.php/css/article/view/j.css.1923669720100604.009
http://www.cscanada.net/index.php/css/article/view/j.css.1923669720100604.009
http://english.alarabiya.net/en/media/2013/06/09/Battle-for-the-airwaves-as-Arab-Spring-gives-boost-to-TV-news.html
http://uscpublicdiplomacy.org/pdin_monitor_article/arab_spring_media_monitor_report_one_year_of_coverage
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/souaiaia171111.html
http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ajms/2014/00000003/00000002/art00008http:/www.ingentaconnect.com/content/intellect/ajms/2014/00000003/00000002/art00008
http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ajms/2014/00000003/00000002/art00008http:/www.ingentaconnect.com/content/intellect/ajms/2014/00000003/00000002/art00008
http://globalnewsroom.org/al-jazeera-one-name-two-channels/
https://syrianfreepress.wordpress.com/2013/08/02/al-jazeera-losing-credibility-everywhere-accused-of-agenda-setting-and-bias-reporting-many-are-looking-elsewhere-for-the-truth/
https://syrianfreepress.wordpress.com/2013/08/02/al-jazeera-losing-credibility-everywhere-accused-of-agenda-setting-and-bias-reporting-many-are-looking-elsewhere-for-the-truth/
https://syrianfreepress.wordpress.com/2013/08/02/al-jazeera-losing-credibility-everywhere-accused-of-agenda-setting-and-bias-reporting-many-are-looking-elsewhere-for-the-truth/
http://www.bibsonomy.org/bibtex/290af8406f7d3ff60cd16631ae7d8b466/dblp%60
http://www.bibsonomy.org/bibtex/290af8406f7d3ff60cd16631ae7d8b466/dblp%60
http://www.elon.edu/docs/e-web/academics/communications/research/vol2no2/11gloverejfall11.pdf
http://www.elon.edu/docs/e-web/academics/communications/research/vol2no2/11gloverejfall11.pdf
http://www.elon.edu/docs/e-web/academics/communications/research/vol2no2/11gloverejfall11.pdf
http://www.reallyfoxnews.com/
http://carloz.newsvine.com/_news/2013/07/04/19288905-fox-nation-vs-reality-the-schizophrenic-obama-bashing-fox-news-reaction-to-egypts-quest-for-democracy
http://carloz.newsvine.com/_news/2013/07/04/19288905-fox-nation-vs-reality-the-schizophrenic-obama-bashing-fox-news-reaction-to-egypts-quest-for-democracy

	Title
	Corresponding author
	Abstract
	Keywords
	Introduction
	Arab Spring movement 
	Fox News background 
	AL JAZEERA background 

	References
	Coverage of Arab Spring by the Two Media 
	Al Jazeera Arab Spring coverage 

	FOX News Arab Spring Coverage 
	Comparison of the Two Coverages 
	Findings 
	Conclusion 

