
 Open AccessISSN: 2165-7912 

Journal of 
Mass Communication & Journalism

Research Article
Volume 11:3, 2021

Comparative Analysis of the Hindu and Times of India 
Post the Abrogation of Article 370

Abstract
In the one month following the abrogation of Article 370, there are major discrepancies in the reporting of the two largest English newspapers, i.e., The Hindu and The 
Times of India. These distinctions are viewed in the light of gate keeping theory, as well as the paid news phenomenon to understand the streamlining of information. Gate 
keeping is utilized to streamline information on accounts of political ideologies or appeasement of investors. The paid news phenomenon is also used to understand the 
same. The unit of analyses is the news items and the headlines. Tabulation of this news on the basis of the positions is done. Positional scoring on the basis of circulation 
is carried out and frames are decided upon, to highlight the predispositions of the newspapers. Moreover, this analysis is accompanied by the Chi-square test to determine 
the newspaper’s statistical association with the ruling party, with Article 370, and local political parties of Jammu and Kashmir.

Keywords: Mass Media • Journalism • Times of India • The HinduArticle 370 • Newspapers • Article 35(a) • Jammu and Kashmir • Gatekeeping • Paid News Phenomena 
• Chi Square Test

Anshda Raj*

Content Manager at India Film Project Ahmedabad, Pandit Deendayal Petroleum University, Gujarat, India

*Address for Correspondence: Anshda Raj, Content Manager at India Film 
Project Ahmedabad, Pandit Deendayal Petroleum University, Gujarat, India, Tel: 
07621811125, E-mail Id: anshdaraj98@gmail.com; anshda.rbb16@sls.pdpu.ac.in

Copyright: © 2021 Anshda Raj. This is an open-access article distributed under 
the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted 
use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author 
and source are credited.

Received 10 January 2021; Accepted 10 March 2021; Published 17 March 2021

Introduction

On the 5th of August, 2019, the Union Government moved to abrogate Article 
370 that granted special status to citizens of Jammu and Kashmir. The move 
was accompanied by the abrogation of Article 35(a) and the Jammu and 
Kashmir reorganization Act, 2019. The decision for the revocation ended 
the special status of the state, and revoked several provisions granted to its 
citizens. It also sought to downgrade the state to two Union Territories, known 
as Jammu and Kashmir, and Ladakh respectively. The much contested 
provision was revoked, giving rise to war threats (from Pakistan), Human 
Rights violation by several countries, and several rebellions by Kashmiri’s; 
along with jubilation from several residents of the state. The reactions of the 
rest of the country were based solely on mainstream media coverage; as all 
local media houses were shutdown and a complete communication blockade 
was imposed on the state.

The media plays a crucial role in ensuring that an impartial and unhindered view 
of events taking place is presented for the citizens’ perusal. It is considered 
to be the fourth pillar of democracy, and its reporting on major events is the 
basis of the majority’s knowledge and decisions. In a democracy, the media 
can sway public opinion more strongly than any other form of communication [1].

However, the complete communication blockade in the valley after the 
revocation of Article 370 is questioned by several media experts, who also 
question the freedom of press under Article 19(1)(a). Further, the narratives 
of several independent Kashmiri journalists were shut down completely, as 
their occupation was threatened by the complete government clampdown. 
It is the violation of Article 19(1)(a) that grants freedom of speech and a 
free press, that many scholars are questioning. Before revoking Article 370, 
the government in Kashmir shut all mobile communication and suspended 
internet access to the entire state from midnight of August 4 [2]. Only after 
70 days, were the postpaid mobile services restored in the state. However, 
prepaid telecommunications of over 2.5 Million users, mobile internet, and 
broadband connections remain defunct. With communication services down, 

heightened security checks, and no public transport, patients from various 
parts of the valley were unable to visit hospitals for necessary treatment, 
and were unable to even contact the nearest clinics to confirm whether the 
doctors were available there or not [3]. To prevent an insurgency, the entire 
valley was under strict curfew. There have been several reports of human 
rights abuses, which the Indian government has denied completely [4]. The 
security lockdown and communications blackout imposed to prevent protests 
also extends overseas; as, no foreign journalist has been allowed permission 
to report in Kashmir [5]. Several local journalists have spoken about how the 
communication blackout, the internet shutdown, strict controls on the flow of 
information, restrictions on travel, direct and indirect intimidation of journalists, 
along with limited access to government officials and politicians, and the long-
running problem of dwindling government advertising revenue have pushed 
the Kashmiri news media to the brink of extinction [6]. A crackdown of this 
magnitude has forced Jammu and Kashmir's newspapers to fall in line, with 
their pages resembling government bulletins, reflecting the fear that has 
gripped the region [7]. The government-issued versions of events continue 
to receive wide publicity without there being any doubts of their credibility. 
As Muzaffar Raina, a journalist with India’s Telegraph newspaper, on 
October 8 stated, “The Srinagar dateline has never been so elusive before. 
[8]”. Muzamil Jaleel, of The Indian Express, also expressed his views on 
Facebook: “Kashmir has been turned invisible even inside Kashmir [8]. 

The situation has exacerbated by misinformation originating from the National 
Capital. The people in power have time and again falsified claims of unrest 
in the valley, in spite of ample evidence that proves otherwise. According to 
Foreign Policy, Indian officials already blocked the internet in Jammu and 
Kashmir 53 times this year [2] India has now occupied foremost position in 
terms of internet shutdowns, as between 2016 and 2018: it had a higher 
number of shutdowns as compared to Pakistan, Iraq, Syria, Ethiopia, and 
Iran combined [2]. The clampdown means that on-ground media reporting 
from Kashmir is close to impossible. Thus, many leading media outlets 
showed skewed footage of Kashmiri citizens praising the revocation [9]. The 
mainstream newspapers all sought to toe the government's official line, and 
were often accused of shading several notorious activities. In the words of 
Pamela Philipose, an editor of “The Wire’ stated, "What we are seeing in 
the mainstream press is not new. Corporate and political influences have 
overwhelmed media organizations”. Furthermore, the Press Council of India 
(PCI) defended the media clampdown in the name of "national interest” [10]. 
The only remnant of local reporting in the valley was some reporters who 
were forced to share official space with a government-run “media facilitation 
centre” with a total of five desktop computers, two of which are reserved for 
women [9].



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 2 of 18

Thus, two of the mainstream English dailies were taken as the subject of 
interest. The Hindu and The Times of India have differing views on the 
government’s decision to revoke Article 370. Their narratives, often, run 
asunder. There is a difference in the extent of the coverage, as well as the 
content covered. This understanding of the biases of the newspapers will 
give readers an insight into a multifaceted way of information seeking, by 
going beyond a singular source. An in-depth understanding of newspapers 
and their varied allegiances gives even the common reader a sense of the 
slant that the newspapers conform to. This slant manifests in different ways, 
but for an incident such as the revocation of Article 370, the issues run 
almost in extremes, as is visible in the coverage of the two newspapers. 
The newspapers, Times of India and The Hindu have major strongholds 
throughout the country and jointly penetrate over a majority of the entire 
newspaper-reading Indian population [11] With assumed political leanings, 
one being pro-establishment (Times of India) and the other being anti-
establishment (The Hindu), this paper seeks to analyze these political 
leanings and how this impacts the reporting on areas of contention. News 
articles are frequently biased when it comes to contentious issues, as each 
issue involves diverse participants and their different complex arguments 
[12]. Frequently, news articles fail to fairly deliver conflicting arguments of 
the issue [12]. It is difficult for everyday readers to analyze the conflicting 
arguments and understand the contention; they mostly perceive the issue 
passively, often through a single source [12].

With a dismal World Press Freedom rank of 140 on 180, the Indian Press 
is hardly a champion of unobstructed and unbiased reporting; often clouded 
by political inclinations, as government advertisements remain one of 
the highest sources of revenue for the newspapers [13]. The Bureau of 
Outreach & Communication states that the government is a primary source 
of revenue in the media which leads to significant pro-Government bias 
[14]. Essentially, the Government will advertise preferentially in those 
outlets that are accommodating towards them. Thus, leading English dailies 
often align news reports to the polity practiced by the ruling government 
and streamline information to make it conducive to these ends. There are 
primarily two contemporary reasons for this: English is the de facto role of 
“linkage institutions”, administrative language, especially of communicating 
the opinion of the mass to the central government institutions [15]. Second, it 
is also the language put to use by the public to communicate with the elected 
officials, as India is a linguistically diverse nation, and vice versa [16]. The 
minimal press freedom in India accentuates the fact that several papers 
(including the TOI) hold a favorable view of the government and procure and 
publish reports that favor the ruling parties. The Hindu, on the other hand, 
has an affiliation with the opposing faction and this opposition manifests itself 
in the treatment of this contentious issue. 

The main theories used to understand the newspapers and their particular 
slants are gatekeeping theory and the paid news phenomenon. Gatekeeping 
involves the filtering of information by news agencies before its dissemination 
to the public. This filtering is viewed in the background of the paid news 
phenomenon popularized by The Times of India. Essentially, the highest 
receiver of government advertising revenue tends to hold the government in 
a favorable light, while the opposing faction (or the newspaper that receives 
lesser advertising revenue) has little allegiance and responsibility to the 
government and may report freely on its activities.

Being the two top selling English language newspapers, The Times of India 
and The Hindu are two of the largest broadsheets in the country. The Hindu 
has a daily circulation of 1,404,901 readers and the Times of India has a daily 
circulation of 2,640,770 daily readers, Being the two largest read English 
dailies, the Times and The Hindu have the most expansive readership base 
and can affect the maximum number of readers (Times, May, 13, 2014). Thus, 
for events that may have a grey area in terms of political contentions, these 
newspapers can affect most people. This is especially true for the English 
readers who are considered the most intellectual and elite of all newspaper 
readers in the country [17]. An analysis of the two broadsheets will lead to 
an instrumental understanding of the revocation and its implications in the 
nation. A frame comparison is also utilized, to understand the role that the 
newspaper’s ideology, reporting and political affiliation play in the reporting.

The report also aims to understand the relationship between media and 
the minorities; (formerly) Kashmir was the only state in the country with a 
majority of its population being Muslim. Thus, we can explore the way that 
news portrays residents of the valley in a negative way. The basis of this is 
Van Dijk’s discourse on the media and minorities wherein he states that,” [the 
press] rhetorically contributes to the enhancement of popular resentment 
against the Others, and especially against those groups and organizations 
involved in the struggle against discrimination” [18].

Quantitative analysis is used to understand the staggered coverage of 
the two newspapers, by tabulating their total coverage and the number of 
headlines. This tabulation forms the basis for two kinds of further analyses: 
the first that allots a scoring position to the newspapers based on how 
impactful the news is on the readers and in what context the newspapers 
cover the events relating to Article 370. The second is a Chi-square Test that 
helps the reader understand if there is a statistically significant relationship 
between newspaper and its polarity, the newspaper and its coverage 
of events pertaining Article 370, and the newspapers’ polarity in terms of 
coverage of local political parties of Jammu and Kashmir.

Literature Review

This paper is based on the revocation of Article 370 in Jammu and Kashmir 
on 5th August 2019. It is a content analysis of The Times of India and The 
Hindu in the one month following the revocation, i.e., from 5th August to 
5th September, 2019. There have been several texts that extrapolate and 
understand the turbulent history of Kashmir in differing ways. Thus, references 
have been made to several texts that explain the rich history of Kashmir and 
the prospects of peace; however, these precede the abrogation of Article 
370. ‘Peace and Justice’ by K. Chenoy. (2010) administers a midterm 
solution that grants Kashmir with maximal autonomy in accordance with 
Article 370’s provisions. He claimed that this would put an end to terrorism 
activities by Pakistan as well as the human rights violations exhibited by die-
hard right wing militancy, thereby re-writing Kashmir’s modern history [19].

This claim of autonomy in the valley has been seconded by Bilal Ahmad Bhat 
in his research following the revocation of Article 370. The research makes 
use of survey-based analytics to claim that since August 5, 2019 due to 
protests and e-curfew Kashmiri businessman and students have suffered the 
most [20]. The researchers suggest prioritizing primary healthcare in Kashmir 
and de-escalation of conflicts to ensure normalcy by curing those affected by 
violence in the valley. The decision to abrogate Article 370 was dissented by 
the majority of people interviewed [20]. However, the sample study was too 
small to be significant and did not take into account the instances of violence 
from the local residents. The research is biased in its presentation of the 
Kashmiris as victims, and does not take into account the role of mass media 
to disseminate real-time information to people living outside the valley.

Medhavi Divya Saxena states that, “the Presidential order was 
“constitutionally sound” and “no legal and constitutional fault can be found 
in it”. The government abrogated Articles 370 and 35(a) for development in 
all socio-economic and political factors [21]. To support the communication 
blockade, she states that even though the state was reduced to a state of 
silence (following the communication blockade) but, “in order to achieve 
something great, it becomes necessary to sacrifice even that thing which 
benefits us” [21].

The complete communication blockade in the state is a major infringement 
of Article 19(1)(a) of the Indian constitution. This was a major cause of 
problems faced by local journalists, as their narrative was shut down 
completely. Even the major newspapers of the country could not report on 
issues. R Atkuri et al. noted in their report that post the revocation all modes 
of communication – landline telephones, cell phones and the internet were 
blocked, and there were severe physical restrictions on the movement of 
civilians, with concertina wire barricades manned by soldiers every few 
meters [22]. Thus, the only news available are the narratives put forth by the 
mainland news channels. Since local journalists are not able to move around 
freely to gather news, the publishing of local news and newspapers has 



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 3 of 18

been severely affected [22]. This situation is the reason that two elite English 
newspapers have been considered for the research. The two newspapers 
if considered as disputants of a contentious issue, can give an insight into 
disputant relation-based method for classifying news articles on contentious 
issues (Souneil Park, n.d.). Thus, the disputants of a contention are an 
important feature for understanding the discourse (Souneil Park, n.d.), as is 
explained in Souneil Park’s research titled: “Contrasting Opposing Views of 
News Articles on Contentious Issues”. 

Keeping in mind the severity of the communication blockade, the selection 
of two mainstream broadsheets is the only way to understand even remotely 
the events taking place in the valley. On the lines of the report put forth 
by Ahmad Afaq and Sahu Gopal Krishna to investigate, understand and 
describe Human Rights issues in two mainstream National English dailies–
The Hindu and The Times of India [23]. This research also finds a difference 
in tone of reporting between the two newspapers while covering news 
related to Article 370 (Ahmad Afaq, 2018). Further, the use of frames in the 
news discourse through framing analysis technique is also utilized according 
to this research [23].

This was also weighed in the light of the news coverage of two newspapers 
that are dependent on the government as a primary source of revenue. This 
dependence was found to hinder the coverage of a contentious decision 
taken by the government, by the newspaper that considered the government 
as a major beneficiary.

To understand the history and political orientation of the newspapers, the 
sources used were: “News Content Homogeneity in Indian Elite Dailies” 
to understand the role of Indian newspapers and the gatekeepers in the 
selection of news in a changing World order [24]. “The Profiles of the World’s 
Greatest Dailies” identifies the newspapers (The Hindu and The Times of 
India) in their historical contexts and their positions as one of the top 50 
newspapers of the world [25]. The role of Times of India in hyping Narendra 
Modi’s win in the 2014 poll elections is also explored in Rajdeep Sardesai’s 
2015 book, “2014: The Elections that Changed India” [26]. Finally, “Framing 
the World News: Times of India in a Changing World” is a study demonstrates 
the importance of news frames in determining the selection of international 
news and the resistance of these frames to change [27].

The use of gatekeeping theory and its relation with the paid news 
phenomenon is implicitly explored in WL Bennett’s book “Handbook of 
Political Research”, wherein the political leaders in power are seen to induce 
coverage conducive to their personal, policy and political interests [28]. This 
induces gatekeeping by media to publish positive news, very often linked to 
government advertising [28].The research being too wide to be understood 
properly is not investigated further. However, in the present research, paid 
news is viewed in terms of the two newspapers with specific incidents in 
both. 

The reading and analysis of a New York Times interview of Samir Jain [29]. is 
thus utilized to understand the existing conditions in one of the broadsheets. 
This was further accentuated in Arun C.’s 2014 research, “Gatekeeping 
Liability and Article 19 (1)(a) of the Constitution of India”, which supported the 
claim that, “gatekeepers can be used to censor speech in an opaque fashion 
that leaves little room for accountability” [30]. Postulates are also borrowed 
from D Schon’s theory that proved that, in cases of contentious issues, the 
disputants always aim to draw attention to different interpretations of the 
same event rather than give contrasting answers, when asked the same 
questions [31]. This is viewed in terms of Van Dijk’s theory that the press 
rhetorically contributes to the enhancement of popular resentment against 
the Others, and especially against those groups and organizations involved 
in the struggle against discrimination” [32].

With regards to quantitative analysis and the positions, positional score, the 
ground work is based on Francis Barclay’s research, “Indian Elections 2014: 
Political Orientation of English Newspapers”. The research examines the 
political orientations of The Times of India, Hindustan Times, The Hindu and 
The Telegraph in the run up to the Indian elections held in 2014 [33]. The 
papers were analyzed to determine which paper endorsed which party and 

to what extent [33]. The political orientation among the papers was analyzed 
based on similar scores as allotted in the present research. However, the 
quantitative research was not explained in detail with qualitative research, 
thus, a minor gap remains in the understanding of the analysis.

The Chi-Square Test is the formula that proves the relation between the 
variables as they are observed and what the expected variables would be 
if no relationship existed between the variables [34]. In this case, the Chi-
square test is employed to understand the variance in the two broadsheets 
The Hindu and Times of India in the one month post the abrogation of Article 
370. It further quantifies certain aspects of the newspapers’ polarities in the 
coverage of Article 370.

Research Methodology

The research follows the content analysis method. Content analysis is a 
research tool used to determine the presence of certain words, themes, 
or concepts within some given qualitative data (i.e. text) [35] Utilizing 
this method, the quantification and analysis of presence, meanings and 
relationships of certain relations can be identified. Inferences are then made 
based on the messages within the texts, including even the indications of the 
culture and time period surrounding the texts [36].

This is thus, a non-invasive analysis of social and political phenomena, 
as opposed to inducing social experiences or collection of answers to a 
survey. Quantitative content analysis highlights frequency counts and 
objective analysis of coded frequencies, while also providing a framed 
hypothesis decided beforehand [36]. However, Kracauer Siegfried asserted 
that it oversimplifies complex communications in order to be more reliable 
[37]. Qualitative analysis can be said to deal with the intricacies of latent 
interpretations; whereas quantitative has a focus on manifesting meanings 
[37]. Siegfried further states that patterns scrutinized in qualitative analysis 
can change the course of the research, if viewed in conjunction with 
qualitative analysis. Thus, a combination of qualitative and quantitative 
analysis of The Hindu and The Times of India in the one month following 
the abrogation of Article 370 in Jammu and Kashmir is utilized as the basis 
of the research. The period in question is from 5th August to 5th September. 

The topic for the research is chosen based on the massive communication 
blockade in the valley, making mainstream media organizations the sole 
carrier of news throughout the nation. In the period of one month, there 
are major discrepancies in the reporting of even the two largest English 
newspapers in the country. These discrepancies are viewed in the light of 
gatekeeping theory, as well as the paid news phenomenon to understand the 
streamlining of information. The coverage of the two broadsheets has been 
varied to say the least. 

The theory of gatekeeping and paid news are viewed in terms of the 
allegiance to the investors, and followed up by quantitative analysis. The 
positional scoring of the news articles shows a disparity in the coverage 
of events, even in the number of articles related to Kashmir. This analysis 
is accompanied by three Chi-square tests to determine the newspaper’s 
statistical association with the ruling party; with Article 370 as well as local 
political parties of Jammu and Kashmir. The Chi-Square Test is a statistical 
test to signify a statistically significant association between two categories. 
It has been utilized in the preset research to understand the associations 
between the newspapers (The Hindu and The Times of India) with the ruling 
party; with Article 370 as well as local political parties of Jammu and Kashmir 
respectively. The results have been conclusive in all three categories.

Research Objectives

To understand in detail the background and inclination of The Times of India 
and The Hindu and identify how their stance affects the coverage of national 
current affairs, especially after the revocation of Article 370

• To utilize the gate-keeping theory to identify this discrepancy in coverage 
of the two newspapers 



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 4 of 18

• To identify and understand the paid news phenomenon to identify its effects 
on the coverage in the newspapers, and to determine how gate keeping may 
be caused by the paid news phenomenon 

• To perform quantitative analysis to aid the qualitative analysis in the form 
of tabulation of: the number of news articles; number of headlines; and 
calculation of a positional score based on a scoring pattern for front page, 
international, op-ed and national news and compute these scores with the 
total circulation of the respective newspapers.

To perform the Chi-square test to evaluate the newspapers’ polarity in three 
categories:

Is there a relation between the newspapers’ polarity and the ruling party 
(BJP)?

Do the newspapers have a particular stand on Article 370 and is the coverage 
of the same dependent on the stance?

Is there a relation between the newspapers’ polarity and the local political 
parties of Jammu and Kashmir?

Data Analysis and Major Findings

Background & determination of political inclination

Brief history of article 370: A historically contentious state, Kashmir 
(shorthand for Jammu and Kashmir) is one of the biggest reasons for the 
bedeviled relations between India and Pakistan. Jammu and Kashmir as 
a state acceded to India on 26th October, 1947 after all forms of pressure 
from Pakistan. Blunder, pillage, rape, abduction and suspension of essential 
rations by Pakistan forced then-ruler Raja Hari Singh to sign the Instrument 
of Accession with India to seek help from New Delhi. Hari Singh sought 
special privileges for the citizens of the state on the basis of a 1927 law that 
denied outsiders the right to own property in the state. This law essentially 
allowed only citizens of Kashmir to own property in Jammu and Kashmir 
through inheritance. It also included provisions for a separate constitution, 
an individual flag as well as Article 35(a): granting special status to the 
citizens of Kashmir. The Jawaharlal Nehru government agreed to Hari 
Singh's stipulation on the condition of a potential ultimate settlement. The 
compromise had been made to prevent a full-fledged war between India and 
Pakistan and to prevent the Britishers from interfering with the salubrious 
Valley. In 1947, during the partition of the countries, Kashmir opted to be 
a part of the dominium of India, to protect itself from internal strife from 
Pakistan; thus, Article 370 was added in the Constitution's twenty-first part, 
with the conditions that the provision was "Temporary, Transitional and 
Special Provision" [38]. A constituent assembly was elected, and Kashmir 
found its place enshrined in the Indian Constitution with the words: “The 
state of Jammu and Kashmir is and always will be an integral part of the 
Union of India” [39].

Article 370 was granted to the state through the Presidential Order of 1954, 
following a ceasefire proclamation by the United Nations in January 1949 to 
prevent the rival countries from going to war (Nand, 1994). While the litigious 
Instrument of Accession, 1947 remains a major reason why even modern 
scholars blame Jawaharlal Nehru for setting the foundation of unsavory 
conditions in the state, religion imparts an added fervor of animosity as 
Pakistan rallies its two-nation theory and India seeks to promote secularism 
[40,41].

In its 2014 political manifesto, the Bharatiya Janata Party had promised to 
abrogate the special status of Jammu and Kashmir, its rallying cry from 1947 
being: “EkPradhan, EkVidhan, EkNishan” (One PM, One Constitution, One 

Flag) [38] . On 5th August 2019, it delivered its promise by not only abrogating 
Article 35(a) granting special status to citizens of Jammu and Kashmir (which 
is a part of Article 370) but by eroding Article 370 in its entirety and bringing 
Kashmir under the helm of the Central Government. The former state was 
broken down into two union territories: Jammu and Kashmir and Ladakh by 
the Jammu and Kashmir Reorganization Act, 2019 which came into effect on 
31st October, 2019.

Brief History and Political Inclination of Times of India

The Times of India is an English daily newspaper. Britannica labels 
the newspaper as having a voice that seldom differs from the national 
government (Britannica, The Times of India, 2018). During its inception in 
1838, it was known as The Bombay Times and Journal of Commerce, it 
was a pro-British newspaper which sought to serve the Britishers residing 
in India. In 1851, under Robert Knight, it became a daily from a twice-
weekly and started being published under The Times of India from 1861. 
Post 1947, the paper’s accurate stand, lack of sensationalism, as well as 
its worldwide reporting enhanced its image as an intellectual and serious 
newspaper (Hanson, 2010). A quarter of the space is allotted to international 
news, similar to other well-published dailies. The Times of India focuses 
on news of all aspects of the world, including but not limited to: politics, 
sports, leisure, business information, entertainment as well as technology. 
The Times Group is the father company of the Times of India and even runs 
the same on a digital platform, known as: Times Internet [27]. The Sahu 
Jain family took over the Times Group from several predecessors, including 
Thomas Bennett and Frank Morris Coleman in 1892. Currently, Indu Jain is 
the sole Chairperson of The Bennett Coleman & Co Ltd, with Jaideep Bose 
as the editor-in-chief.

Right-Center Bias

Overall, The International Fact Checking Network rates The Times of India 
Right-Center Biased on the basis of the method of reporting, news selection 
and editorials that lean towards the views held by the ruling governmentIt 
is rated ‘High’ in accurate reporting and the International Fact Checking 
Network posits that it has a clean fact check record  

Accuracy in Reporting: HIGH 
Country: India 
World Press Freedom Rank for India: 140/180

Media organizations termed as Right Center Bias are, to some extent, 
conservative. Times Of India has proved that it procures and publishes 
accurate as well as honest information that often puts to use loaded words 
that attempt to insinuate a certain thing, that may just hint at a bias, but does 
not promote one outright. It is considered a reliable source and a trustworthy 
mode of disseminating information. The Times of India procures income 
from online advertising and donations, thus a massive portion of advertising 
revenue is detailed and included in Government advertising (as detailed by 
The Bureau of Outreach & Communication) [27].

In 2019, Reporters Without Borders ranked India 140 in their Press 
Freedom Index (which essentially refers to a lack of free reporting)
(Miglena Sternadori, 2020). This means that almost all the newspapers are 
substantially dependent upon government advertising. A Bloomberg  states 
that “India’s Government spent $640 million on advertisements” (Miglena 
Sternadori, 2020). A major allocation of these funds is to media organizations 
to advertise the ruling government. Moreover, paid or engineered news, 
which refers to the exchange of editorial space for money and advertising, 
is massively practiced in the country. The Times of India publications have 
often included a pro-Narendra Modi tone (Current Prime Minister and right-
wing nationalist party BJP leader) that indicate a bias for the ruling party. 

Figure 1. TOI on political leaning index.



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 5 of 18

Several headlines such as “When presidents held umbrellas for Modi” point 
out the bias at play [26].

TOI often sources its hyperlinks either to its own site or secondary reliable 
sources, such as the BBC or PTI. Another example of Times Of India’s 
bias was portrayed in their coverage of Narendra Modi’ speech at Sri Ram 
College of Commerce in 2012. At the time, he was only a Chief Minister, 
and their headlines read: “Narendra Modi takes Delhi by storm”, The Hindu, 
in contrast, gave no front page news, conversely, covering the anti-Modi 
protests by the leftist students of Sri Ram College of Commerce [26].

Brief History and Political Inclination of the Hindu

The Hindu was pioneered in 1889 by G. Subramania Aiyer and M. 
Veeraraghavacharier who were a part of a community known as the 
‘Triplicane Literacy Society’(Britannica, The Hindu, August 17, 2017). From 
the beginning, The Hindu went head-to-head with the ruling regime and 
sought to report on its debasement of power. In 1878, it was established 
as a weekly, and became a daily in 1889. A major topic for The Hindu was 
its outright support of a judgeship position for Sir Muthuswami Iyer at the 
Madras High Court and to call out the propaganda and hypocrisy against Iyer 
by the Anglo-Indian PressIt was a pioneer in leading a first-of-its-kind protest 
against the bigotry practiced by the Britishers

Till 1947, the paper advocated independence but only through adoption of 
a mediating and moderate approach. Post independence, The Hindu built 
a massive foreign network consisting of various types of bureaus and also 
worked at improving its coverage within India. Over the years, The Hindu set 
the precedent for the country’s upcoming print media. It piloted the utilization 
of colored print, the use of air planes for paper delivery, deployment of 
computer technology as well as starting facsimile editions to publish on the 
Internet. At one point of time, its integrity was at a pinnacle and several 
readers stated that they wouldn’t even believe a gazette government 
notification if it wasn’t not published in The Hindu, while its critics commented 
on there being no difference between both of them.

According to the Indian Readership Survey (IRS) of 2017, The Hindu is the 
second most-read English newspaper in India with a current readership of 
over 5.3 million readers. The Hindu is, even now, considered to be among 
India’s most prominent newspaper. Even being published on Mount Road in 
Chennai, it is known for its particular brand of intellectualism even in Delhi. In 
the year 2000, its daily distribution exceeded 900,000 readers. 

Rahul Kansal, the brand director of Times of India, on the issue of the two 
newspapers stated that: “In a spectrum of high-brow to tabloid journalism, 
The Hindu occupies the high-brow end. Times of India fills the median gap 
in the middle in Chennai” The Hindu Group Publications is currently owned 
by the kin of Kasturi Ranga Iyengar through the company: Kasturi and Sons 
Limited.

Left-Center Bias

The Hindu is presented as having a liberal political philosophy, but due 
to its serious presentation of news and views, it acquired a conservative 
toneSrinavasan and Iyenger worked to make the paper an accurate and 
stylized source of information (similar to UK-based publication ‘The Times’) 
and Srinivasan also became the first President of the Press Trust of India. 

The Hindu has been praised by some for initiating Indian intellectualism  

Worldpress.Org has pronounced The Hindu as a Left-Leaning and 
Independent newspaper. The Hindu and other similar sources of media 
that have been pronounced left-leaning generally have a slight to moderate 

liberal leaningThey are reliable and print factual information, but may use 
words that insinuate a liberal favoritism. N Ram, the former editor of The 
Hindu was aligned towards the left and was joined by P. Chidambaram 
and women's activist Mythili Sivaraman in starting a journal called the 
Radical Review. The association of the minister and the newspaper started 
early on in its initial years after its inception. The Hindu has since openly 
professed to pro-communist ideologies, as well as an affiliation to the left 
leaning blocks, such as when the United Progressive Alliance included the 
Congress and the Communist partyThe Hindu being an English daily has 
often has been accused of left-wing bias that is evident in its articles as well 
as editorialsMoreover, it is accused of reporting and coverage of the USA 
with a kind of centrist approach as well as a recent Sinophilic bias. 

Gatekeeping/ Paid News Phenomena

For both the newspapers, the discourse of contentious issues in news articles 
covered by both the dailies show different results. This is where the theory 
of gate keeping comes in. Gate keeping is a tool, “used to censor speech in 
an opaque fashion that leaves little room for accountability” When viewed in 
terms of the two newspapers, gate keeping is employed to filter news to the 
audiences in order to ally the news with the paper’s ideology. In this way, 
many news items are tailored (especially the editorials) to sway audiences 
opinions in a specific direction. This is especially true when viewed in light 
of contentious issues. Article 370 being an issue bred in the cradle of strife, 
is a matter that requires free, impartial and unobstructed reporting. The two 
broadsheets have utilized this medium of gate keeping to further their own 
philosophy, thus, often resorting to the blurring of lines between editorials 
and hard reporting. There are several cases of preferential treatment for 
major advertisers, visible in the growing conflation of news and entertainment 
content The sociology of news and gate keeping tells us about the logics 
applied when journalists select the information to publish; they strive for 
balance and objectivity, but are susceptible to political forces. The impact 
of the speed and hierarchy outside the newsroom affect the autonomy of 
journalists, who are somewhat constrained by the power relationships and 
ideologies outside, as journalists often act as stenographers to the powerful 
(the elites and the parties in power are always in some sort of tug-of-war 
in power politics)(Vos, T. and Heinderyckx, F. , 2015). Sensationalism and 
yellow journalism thus become the will of the newspapers power plays; with 
advertising revenue being one major part of this power play. It has been 
proved that newspaper pay walls provide roughly ten per cent of media 
companies’ publishing/circulation revenue. Therefore; newspapers often feel 
obliged to their major source of revenue and paint them in a favorable light.

This can be understood by the division of government advertisements in 
the period of 2014-2019. From 2014 to 2019 (the two successive poll wins 
of BJP), The Times of India grabbed the biggest pie in terms of English 
newspapers, grabbing over Rs 217 Crore in Government ad spend(IANS, 
2019). Economic Times, a newspaper owned by the Bennett Coleman and 
Co. group (which is also the second-most widely read business paper in 
the world) also received: 8.7 Crore in government ad spend (IANS, 2019). 
Between May 2014 and March 2019, The Hindu along with The Hindu 
Business Line received a total of 33.6 Crore (PTI, 2018) of the Rs 719 Crore 
spent by the government on advertising in English newspapers (IANS, 2019)  
Essentially, we can assume that the newspaper that is the largest recipient 
of the advertisements revenue, will feel an implicit allegiance to the donor. In 
several cases, the donor revokes the advertisements as a way of controlling 
the newspapers’ narrative of them. This was the case in June, 2019, when 
Congressman Adhir Ranjan Chowdhury accused the BJP-led Government of 
attempted to suppress the Freedom of Press by rescinding advertisements 
from major media houses (Times of India, The Hindu, The Telegraph and 

Figure 2. The Hindu's political leaning index.



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 6 of 18

Ananda Bazaar Patrika). This was after the newspapers published several 
news items against the government and the Prime Minister Narendra Modi. 

The advertisements were later restored to the newspapers, but the moral 
remains: when donors threaten to rescind advertisements, the newspapers 
have to toe the government’s line; or at least have a narrative that is adjacent 
to it. Gatekeeping is often the medium used to do thus, as the filtering of the 
news is done by the stenographers, who have little power outside the copy-
writing room.

In light of this, the information that Times of India receives the highest 
revenue for government advertisements is essential as the newspaper may 
have overt (actual paid news by politicians to increase media coverage ) 
and implicit biases in terms of allegiance to investors (as shown above). 
Another example that shows how The Times of India holds its investors in 
a positive light is when an elevator operated by a construction company 
putting up a nineteen-story luxury apartment complex crashed in Bangalore, 
killing two workers and injuring seven, the Times story did not include the 
name of the construction company, Sobha Developers, a private-treaty 
partner, while all the other newspapers explicitly did. However, the opposing 
faction iterates similar complaints against The Hindu also. The Hindu has 
openly professed to pro-communist ideologies, as well as an affiliation 
to the left leaning blocks, such as when the United Progressive Alliance 
included the Congress and the Communist partyThe first indication of the 
same is the switch of the sources of The Hindu from the Press Trust of 
India or Associated Press to the Chinese press agency, XinhuaThe Xinhua 
news source is considered to be a propaganda source for the Chinese 
government and the close association between the Hindu and the press 
agency underscore the Sinophilic bias it is accused of [27] In the book, “The 
Accidental Prime Minister”, it was detailed that the Chinese Ambassador 
visited The Hindu headquarters to appreciate the "neutral reporting" 
on events relating to Chinese affairsIt is argued that the Xinhua news 
agency is a propaganda mechanism of the Chinese governmental regime.  
N.Ravi, the former editor stated that:

… “the reasons that I wish to distance myself from The Hindu include: 
the unmerited coverage of certain political favorites on specific directions; 
excessive coverage of the activities of the left and some of its leaders; for 
reasons that are bound to emerge sooner rather than later, turning the 
newspaper into an apologist for A. Raja through the 2G scam coverage, 
remaining deafeningly silent on his resignation in the face of mounting 
evidence even when demanding the resignation of Suresh Kalmadi, Ashok 
Chavan and Yeddyurappa in similar circumstances; pronounced pro-China 
tilt, blacking out or downplaying any news that is less than complimentary to 
the Chinese Communist regime; and contrary to the practice in any mainline 
newspaper, the Editor-in-Chief indulging in an unceasing self-glorification 
campaign, publishing his own ribbon cutting pictures and reports of his 
activities and speeches with a regularity that would put corporate house 
journals to shame” (Ravi, 1992). 

Thus, The Hindu is proven to be a left-leaning independent newspaper, 

with an organized effort toward communism and with an accusation of a 
Sinophilic bias.

For the Times of India and The Hindu, their accuracy has been proven to 
be very high. However, when taking a stand on an issue of contention, their 
stand can be easily made out even without outright expression of opinion. 
The objective sentences that may be considered accurate can include 
carefully curated facts. This includes employment of tactics such as a news 
article that may cast a negative opinion on a government agenda by covering 
the increase of discrepancy caused by it(D Schön, 1996), as is the case with 
The Hindu. Further, the press utilizes the information of a contentious issue 
to discuss and highlight differing stands on the same topics

Another important tenet of gatekeeping is the blurring of lines between the 
search for objectivity and the dissemination of opinion. The personal and 
professional constraints of the journalists are fused under the gatekeeper 
orientation. An example of this is an editorial by the owner of The Hindu on 
Article 370 and its revocation. Commenting on the Press Council of India, 
N. Ram titled his piece: “PCI backing J&K curbs undemocratic”. This is very 
similar to the pronouncement of the Congress party, calling the detentions 
undemocratic is a milder form of calling it the murder of democracy. The 
Times of India titled a similar news article: “After backlash, PCI to tell SC it 
does not approve of restriction on media”. This implies that the newspaper 
has no faith in the Press Council of India in its own standing, and only 
acted due to the disapproval of other people. An example of gatekeeping to 
streamline current affairs and make them conducive to a particular leaning 
is: (The Times of India) “BJP shifts gears, to launch all-India 'awareness' 
drive on J&K decisions”. The news article indicates a major force of shifting 
gears, and the focus is on the “Pan-India” scope of the movement. The 
Hindu reported the same with the headline: “BJP to start awareness drive 
on Kashmir”.

Often, gatekeeping involves the selection as well as filtering of current affairs 
or news items that an individual consumes within a certain period of time. A 
report by the Times of India revered the Jammu and Kashmir state Governor 
Satya Pal Mallik for announcing 50,000 new jobs in the valley, causes by 
the political instability of the revocation. The title for the same, on the 9th of 
August, was:” 50,000 vacancies to be filled soon: J&K governor”. However, 
on the 3rd of September, the Hindu reported that there was a condition 
attached and the “New jobs in Jammu and Kashmir include 6,000 posts 
announced in 2015”.

These are several examples in the way that the newspapers’ utilize the 
gatekeeping theory to streamline the information to best suit their ideals. 
Using loaded words, giving certain frames and by sensationalizing one part 
of the current affairs, the news agencies frame our opinions in more ways 
than one.

The gatekeeping theory from the news organization’s standpoint begins with 
selecting the events to be presented, molding news items, and disseminating 
them through proper channels. This is by no means, a small task. For one 
event to become a news item requires a series of activities-observations, 
decisions, serendipity, creativity, constraints and facilitators, and a good 
share of luc Yet, we know that the news from one day is similar to that 
of another and so we can infer that gatekeeping is not a random process. 
Rather, it involves several steps of complex levels in operations that pervade 
news production and dissemination processGatekeeping thus essentially 
defines news as we see it today.

Paid News Phenomenon

What is now (in)famous as ‘paid news’ in India is the practice of charging 
a fee, in cash or equity, from politicians, film stars, businessmen, or from 
private companies, for presenting biased and one-sided news items to be 
passed off as routine news coverage (Mudgal V. Wasserman H., 2015). 
Media’s objectivity has been questionable to say the least, but allotting a 
price tag to news coverage is a new low. Ample literature has been written 
on how media is linked to the exercise of power and hegemony, how it helps 

 

Govt. Ad Spend (in Crores)

Times of India

Economic Times

The Hindu & Hindu
Business Line

Figure 3. Govt. Ad spend Allocation (2014-2019).



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 7 of 18

in manufacturing consent and steering of public opinions, or how concerns 
of the marginalized citizens seldom make news [1]. Times’ Medianet, being 
one of the largest proprietors in the media industry has pioneered paid news 
among newspapers. Another similar innovation, by the Times Group, is the 
creation of “private treaties” or “brand capital” (Karan, K. and A. Aw, 2009). 
Paid news is written like any other news article by the reporting staff and paid 
for by the celebrities or their publicists. Under the paid news program, the 
newspaper offers a deal to smaller companies: it accepts ads in exchange 
for equity in a company [29]. Times Group has a stake in more than three 
hundred and fifty companies, and this accounts for up to fifteen per cent of 
its ad revenues [4]. P. Sainath, a former editor of the Times of India, who 
now works with The Hindu in the capacity of a Rural Affairs Editor, revealed 
that rural newspapers issued an unusual advertising rate card to political 
candidates [1]. In an interview with the New York Times, Samir Jain, the vice-
chairman of B.C.C.L stated that, “We are not in the newspaper business; 
we are in the advertising business” [29]. Jain explained that, “By the mid-
nineties, the Times referred to itself not as a newspaper but as a brand, 
with target audiences that advertisers coveted” [29]. Bhaskar Das, Samir 
Jain’s principal sales executive stated, “We knew we were in the business of 
aggregating a quality audience. Before that, we just sold advertising space. 
When the advertiser becomes successful, we are successful. The advertiser 
wants us to facilitate consumption”[29].

A total of Rs. 4343 Crores was spent by the ruling government in their 
two successive election campaigns. With an RTI query, the allocation of 
the resources was revealed. However, there are several grey areas that 
are prevalent in the undertaking of this ‘publicity fund’. The paid news 
phenomenon is one of them. In print media, (as seen in the chart above) 
there has been a spending of Rs. 230 Crore approximately on Print Media 
advertisements. However, in the graph below, the costs of publicity in print 
media is shown to be over Rs. 1732 Crores. This massive gap can be 
understood as there is little accountability and transparency in the allocation 
of funds. These funds do not include the “Paid News” fund allocation, hence, 
the difference  

While several brands can openly claim of engineering paid news in 
newspapers, it is not considered ethical in most political parties. Hence, they 
have to shield their funds and allocation under the guise of publicity, wherein 
no questions can be asked about paid news. Since this is a grey area, we 
cannot say for certain whether the news that is positive of the government is 
because of their payments or because of their actual acts. 

Moreover, the shielding or overlooking of negative behavior by the 
government can also be understood, as many newspapers may avoid 
coverage of negative news of investors.

It is a fact that many reporters of Times of India, when applying for jobs 
elsewhere, refused to write a story on any investor claiming that, “the 
subjects were private-treaty clients”[29]. Critics claim that the company’s 
paid news and private treaties skew its coverage and shield its newspaper 

advertisers from scrutiny, and consider it proof that the Times group enters 
into barter deals with companies and several politicians [29].

One of the essential elements of an impartial press is the “wall of separation” 
between the editorial pages and the pages devoted to the newsWhile the 
political beliefs of newspaper owners and editors are clearly articulated on 
opinion pages, their views are not supposed to infiltrate the reporting of the 
newsMoreover, the consequences of “slanted” news coverage can even 
affect entire elections, as voters evaluate (editorially) endorsed candidates 
more favorably than candidates who fail to secure an editorial endorsement.

When viewed against the Times’ strategy, these ethics fall short. Although 
Vineet Jain, the Managing director and Director of Bennett, Coleman & Co. 
Ltd. (B.C.C.L.), insisted in an interview, that he and Samir Jain (his brother) 
do not determine content, he also said, “I am a content architect”(Auletta, 
2012). He claims that, “the editorial page is read scarcely by five per cent 
of the readers.” Thus, including editorials with news stories is the strategy 
employed. In this case, news is often conformed to a particular commercial 
or a political interest.

However, this paid news epidemic has been avoided by several newspapers, 
such as The Hindu and the Indian Express as well as the Malayala Manoram 
[1].

Thus, there are substantial differences in how newspapers report on issues 
depending on the financial interests of their corporate owners, which includes 
influences of corporate media owners over the results of a survey of news 
correspondents show that about 20% of the reporters felt that they had to 
change certain stories due to influence from owners or advertisers, while 
7% reported some advertiser pressure news contentThis is also visible in 
downplaying of significant issues in the country's mass media.

A proposed example of the Times of India’s bias towards the ruling 
government is when the newspaper reported that Union Minister Amit 
Shah was using Article 370 as a weapon to start his political campaign in 
the upcoming Haryana state elections. The headline read: “Amit Shah uses 
Article 370 to kick off Haryana poll campaign”.The same news item had an 
article in The Hindu titled: “BJP to make Article 370 poll plank for yatra”. The 
Hindu went on to explain why using Article 370 and its revocation as a tactic 
for contesting an election was misleading and unnecessary. This is another 
example wherein a newspaper’s bias was evident not overtly (in terms of 
paid news) but in terms of allegiance to its investor(India, 2010). Thus, media 
bribery may also reflect the prevalent effects of political, economic, cultural 
and educational values of a country where it is practicedThis is especially 
true for events that affect all these spheres, as the revocation of Article 370 
affects all these aspects in a way [19].

These examples illustrate that there is a direct relationship between media 
framing and the way both media sources (The Times of India and The Hindu) 
portray similar news events [12]. This portrayal is based largely on their 
ideologies and their impact. In addition, owners of media organizations have 
financial relationships, including shareholdings, with advertisers, resulting 
in only favorable information about such advertisers getting disseminated 
and unfavorable information against them getting blacked outIn the area 
of political “paid news”, given the illegal and clandestine nature of such 
malpractices, it is not easy to find clinching evidence that pins responsibility 
for such corrupt practices on particular persons and organizationsThe Times 
of India has come under fire for the phenomena of “paid news” and “private 
treaties”. Samir Jain (belonging to the leading family of the Times group) has 
spoken of inventing the paid news and sensationalism in an interview, talking 
about how the newspaper catered to the advertising industry more than the 
editorial industry [29]. On the other hand, The Hindu has exposed many 
affairs adapting the “paid news” phenomena. The Rural Affairs Editor of The 
Hindu Shri P. Sainath has written a series of articles on the phenomenon, 
highlighting one such case of the former Chief Minister of Maharashtra Shri 
Ashok Chavan Sainath pointed out the biased manner in which the electoral 
campaign was conducted through newspapers in September-October 
2009The paid news phenomenon was thus exposed as being deeply 
entrenched in political matters, and utilized massively by politicians. 

 

40%

48%

12% 0%

Govt. Spend on Publicity (2014-
2019)

Print Media

Electronic Media

Outdoor Publicity

Total Govt. Spend- Rs. 4343 Crore

Figure 4. Government spend on publicity.



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 8 of 18

While it is tough to ascertain exactly which news constitutes as paid news, 
it can be inferred that the paper with greater paid news will have a greater 
standing loyalty towards the investors (Sharma, 2013)(in this case: the ruling 
party). 

Thus, there is a streamlining of information, or gatekeeping when reporting 
on financiers or investors of the media organization. This has a relation with 
the paid news phenomenon, as the sponsor paying the most money is more 
entitled to a favorable coverage (or a lack of negative coverage as detailed 
by Schon [31].

Comparison of the Newspapers

Head to head comparison

Head to head comparisons aid the reader by revealing, critiquing, or testing 
the permanence of an assumption that prior to the analysis, seemed 
completely plausible Often, head-to-head contrasts utilize time and ideology 
to distinguish the frames adopted by the newspapers. The news articles in 
The Hindu and The Times of India are contrasted directly against each other 
to showcase the disparity in the number of reports covering the issue as well 
as the content and context of the news articles. Thus, these head to head 
comparisons give the readers an insight into the extent of the biases that 
the broadsheets surrender to, as well as how these biases manifest on a 
daily basis.

The role of the news media as a civic forum remains deeply flawed where 
major newspapers and television stations heavily favor the governing party, 
in the amount or tone of coverage, rather than being open to a plurality of 
political viewpoints and parties during campaignsas is the case with the 
Times of India (a right-centrist approach) and The Hindu (a left-leaning 
approach). This principle has been recognized in countries as varied as 
Ghana, Sri Lanka, Belize, India, Trinidad and Tobago, and Zambia [24] An 
example of this, in the context of Article 370, is when (on the 20th of August); 
The Times of India headlined a news article: “Oppn unites, to protest ‘murder 
of democracy’”. 

The opposition was unnamed and the context was that the phrase “Murder 
of Democracy” was an exaggeration and the bias was unfounded. However, 
The Hindu titled a similar news article: “DMK to lead protest in Delhi against 
Kashmir detentions”. The use of the word “detentions” indicates that DMK 
(a Communist Party) is a fore-runner in a fight against an authoritarian 
government that imposes detentions and other arbitrary measures. On 
similar lines, the Hindu titled a news article “Cong.: murder of democracy”. 
The approach aims to show that there may be a basis for Congress’s 
proclamation and gives a reasoned approach for the same in the news article. 
However, the Times of India headlined its story: “Congress alleges ‘murder 
of democracy’ as it steps out in PC’s defense”. The headline is biased in its 
treatment of the Congress. The word “alleges” implies an unfounded and 
unproved enforcement of one’s ideology on others. Also, their defense of 
P Chidambaram indicates a negative connotation of the party as one that 
supports criminals (Chidambaram had recently been arrested for an ED 
scandal during that time).

These discrepancies are not just present in the coverage of current affairs, 
but also in the selection of news. This goes beyond the selection of news as 
proposed by Galtung and Ruge(Haque, 1986) based on news values. Thus, 
it encompasses alignment to a personal or political agenda. The press does 
play a major role in agenda setting, and utilizes gatekeeping to this end. A 
case in point is the treatment of the subject of Mohammed Yousuf Tarigami 
and Sitaram Yechury (two Communist Party leaders) who were allowed to 
travel to the valley, to survey the distress caused by the detentions. While 
the two leaders were named and located in The Hindu’s headline: “Yechury 
meets Tarigami in Srinagar”. The Times of India employed the word “allowed” 
for Yechury’s trip to Srinagar and claims that it was on the Supreme Court’s 
bidding that the leader went to the valley in its article: “SC seeks govt reply 
on curbs in Valley, allows Yechury trip”. 

Donald Schon in 1996, proved that, in cases of contentious issues, the 

disputants always aim to draw attention to different interpretations of the 
same event rather than give contrasting answers, when asked the same 
questions [31] An example of this is the coverage of the news on the 7th of 
August. The news report by The Hindu, was covered in an article headlined: 
“Centre should have discussed Bill with all parties: Mamata”. This reveals 
Mamata Bannerjee’s appeal (who is the Communist leader of West Bengal) 
to the government, to have transparency in making important decisions. The 
fact that Mamata’s voice is chosen from all the opposition parties, highlights 
the left-leaning bias of The Hindu. Similarly, the Times of India highlights 
a similar news item: “Did Nehru consult Patel on 370? Govt, opposition 
slug it out”. The headline is a counter-argument to the opposition parties. 
It is an argument that justifies the ruling party’s decision and alludes to a 
contentious precedent (Jawaharlal Nehru’s original decision to grant special 
status to Jammu and Kashmir in 1950) to prove that the opposition parties 
should be left out of the decision making process. Another example of this is 
when The Hindu reported that: “Shutdown was not discussed at Amit Shah’s 
meeting with Jammu”. This was in reference to the detentions imposed on 
the citizens of the valley following the revocations. In the decision to revoke 
Article 370, the possibility of a shutdown was not discussed by the political 
leaders. On the same day (3rd September), Times of India published a news 
report cum editorial with the headlines: “Surgical strikes to Article 370, Modi 
govt rewrites stale India-Pak script”. 

In certain cases, where the cases or headlines are head to head, we can delve 
into the subjects and understand the biases garnered by the newspapers. On 
the 5th for example, the broadsheets reported the information with differing 
headlines, whereas The Hindu utilizes an objective approach to report the 
leaders of Jammu and Kashmir being held under house arrests, the Times of 
India reports it as a ‘turmoil’ wherein the leaders are named and the headline 
also reports that they are prohibited from leaving their homes. However, 
when we see the word arrest, the thought of forceful detention is also 
present, whereas when the words ‘turmoil’ and ‘not allowed out of the homes’ 
are used, then it can be inferred that the leaders are responsible for creating 
the turmoil, and hence are not allowed to move out of their homes. As was 
observed, the polarity of the newspapers towards the local political parties 
of Jammu and Kashmir has been positive (for The Hindu) and negative (for 
the Times of India). 

The bias is visible in the reporting of the news and even in the headlines. 
Moreover, the news report uses the prefix of Mr. and Ms. for the political 
leaders Omar Abdullah and Mehbooba Mufti visible in The Hindu was 
missing from the Times of India, as was the “Gupkar Declaration” which was 
a joint statement or daeclaration by all the political parties of Jammu and 
Kashmir to warn the government of the fall-out of abrogating Article 370. 
The Hindu also included several movements that showed the curfew-like 
nature imposed in the state. The additional troops, the implementation of 
emergency mode in hospitals, etc and the installation of bullet-proof bunkers 
in the valley were also included as part of the news report. These reports 
indicated a curfew-like restriction in the valley also contending for a major 
change in the upcoming days. The Times of India has also included several 
reports of the curfew-like restrictions in the news report, but they have also 
included the expansive terrorism in the area, threats along the border and 
the terrorist aggressions in the area. 

When the tweets of political leader Mehbooba Mufti were shown, they were 
immediately countered by a ruling party leader who denied the abrogation 
of Article 35(a) and apologized for the cancellation of the religious Amarnath 
Yatra. Similarly, on the 7th of August, The Hindu titled a news report “Imran 
warns of more violence” in reference to Pakistan Prime Minister Imran 
Khan’s threat post the abrogation of Article 370 in Jammu and Kashmir. 
Whereas, the Times of India titled a similar news report, “There will be more 
Pulwamas, could lead to war, says Imran”. While both the newspapers have 
referred to the Prime Minister by only his first name, The Hindu uses a 
more objective headline, that highlights a threat in the future, but there isn’t 
complete certainty of the warning coming to light. The Times of India utilizes 
a more personal threat. 

They touch upon a sentiment that had just four months ago been completely 
wounded by the Pulwama attacks that killed over forty Indian Army soldiers 

https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/centre-should-have-discussed-bill-with-all-parties-mamata/article28841030.ece


J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 9 of 18

(jawans). The move had invoked the Balakot strikes for which the Army and 
the ruling government had been lauded. Thus, the attack used as a threat 
does invoke stronger sentiments as compared to a simple warning. It also 
insinuates a counter attack by the government, thus subtly highlighting the 
assumption that the ruling government is stronger than the threats issued by 
its erring neighbor, Pakistan. 

In an overview, The Hindu, also has many greater mentions of DMK 
(Dravida Munnetra Kazhagam) as well as the Communist Party of India 
(Marxist) leader Mohammed Yousuf Tarigami. The Times of India is known 
to exhibit an affiliation to the ruling political party, there are several neutral 
news reports as well; but hardly any editorials. Several of the news reports 
are merged with the editorials, irrespective of whether the newspaper 
may be called out or come under fire for having a particular polarity. 
This process is majorly impacted by the political polarity of the newspaper. 
Thus, the organizations need to be reviewed keeping in mind the political 
polarities and affiliations. This is especially true for the leading English dailies 
as English is not just the preferred language to promote the circulation of 
news and national events to the intellectuals and elites, but also plays a 
major role in influencing public opinion and invokes active participation from 
political intellectuals(Ahmad Afaq, 2018). The behavior of institutions such 
as daily newspapers, etc. fit the political coalition pattern, ensuring that 
political polarity of the newspapers is conducive to their outputs. However, 
there is one major constraint: mass media organizations do not function in a 
fixed or defined environment especially at their output boundaries.

The discrepancy abounds not just in the content in the newspapers, but also 
in the number of articles covered in the one month following the revocation 
of Article 370. This is further accentuated by the number of front page news, 
the number of international, editorial, op-eds, and national news, as well as 
the actual numerical position in terms of circulation for both the newspapers. 

Basis of distinction

The broadsheets have been selected based on their political leanings and 
their large circulation in the country. Following the abrogation of Article 370, 
these two broadsheets had staggeringly different views on the events that 
followed the one-month period. The news reports covered in the month of 
5th August to 5th September, 2019 had a massive impact on the information 
obtained by the entire country on the events in the valley, especially as 
the local media houses were forcefully shut down. The positions of the 
broadsheets have been established as right-center conservative approach 
and independent left-leaning approach. 

Since their inception, both the papers have taken opposing views on the 
ruling government and even of the officialdom. While both have passed the 
test of factual information with flying colors, the selection and coverage of 
news items and headlines covered are widely differing. Some critics have 
said that ‘The Times of India’ has recently shown impartiality in its treatment 
of political subjects (Atkuri, 2019). This partiality is exhibited in The Hindu, 
to diametrically opposite investors. Till 1981, when Girilal Jain was the 
editor, the Times was known for its objective reporting, fair and responsible 
treatment of events, the quality of writing as well as quality journalism. 
However, in the current times, The Times of India procures income from 
online advertising and donations; thus a massive portion of advertising 
revenue includes Government advertising [29].

The Times of India has proven to have a soft corner for private industries and 
an aversion to murders and poverty[29] while The Hindu takes on a more 
somber approach on account of its ‘Independent’ leaning. 

There is not just a distinction in the number of articles covered, but also 
the treatment of subjects and the lens used to discern and objectify the 
topics covered. The Hindu, for example, has also been accused of being 
left-leaning; and, lenient in its reporting of the Bofors scandal. There are 
also several claims of a pro-Sinhalese bias. After the former editor of The 
Hindu, N. Ram published an opinion piece that praised China's governance 
of Tibet and several other such situations, several critics have noticed a 
massive Sinophilic bias. Moreover, K Chandra also admits to furthering left 
wing ideologies through a collective and organized leftist newspaper.

The Hindu is deeply critical of the government policies and its treatment 
of events affecting the country. The Hindu utilizes editorials as a weapon 
to highlight the depth of the events and their effect on ordinary people. 
The Times, however, utilizes a technique, wherein it merges the articles of 
actual factual information with editorials. In many ways, this may lead to a 
skewed understanding of the news, but that does not deter it from following 
this approach. In this particular case, the Times generally has editorials and 
interviews of Kashmiri Pandits who have shown to be in complete support 
of the revocation of the Article (editorials dated 6th August: ‘‘We can feel 
the valley air’: Kashmiri Pandits rejoice”, “Amid gloom in Valley, for many 
Kashmiris it’s time for a hurrah”). In contrast, The Hindu has interviews and 
in-depth features of the citizens of Kashmir, the journalists and press houses 
of Kashmir, women and children, as well as sentiments affected by the events 
taking place in the valley (such as the lowering of the Kashmiri flag for the 
first time in 67 years; “ I just want to tell Ammi I am Fine; “Kashmiris fear fresh 
bout of violence”). Moreover, they have separate blocks of readership that 
they cater to. While The Hindu claims to be an intellectual newspaper that is 
read by high brow readers and the intellectual elite, the Times of India wishes 
to cater to the masses, bringing the newspaper to the everyday reader, and 
removing the high brow elitism associated with it. The broadsheets thus give 
an insight into two very different ways of reporting, one that is considered to 
be an intellectual newspaper with a serious and somber tone, and the other 
one that is considered as a bulletin board that represents and informs the 
everyday readers of the events that took place yesterday[29].

Grounds for Comparison

Size

The Hindu has a daily circulation of 1,404,901 readers and the Times of India 
has a daily circulation of 2,640,770 daily readers [11]. The Times caters to 
the median readers in the South, loosening the tight grip of intellectualism 
practiced by The Hindu, and several Delhi- based readers also read The 
Hindu, as an alternative to The Times of India. Being the two largest 
read English dailies, the Times and The Hindu have the most expansive 
readership base and can affect the maximum number of readers(Times, 
May, 13, 2014). They are instrumental in influencing public opinion and are a 
primary source for public information. Thus, for events that may have a grey 
area in terms of political contentions, the newspapers can affect most people. 
This is especially true for the English readers who are considered the most 
intellectual and elite of all newspaper readers in the country [17]. Thus, to 
ensure the widest expanse of knowledge of events relating to the revocation 
of Article 370 on August 5th, an analysis of the two broadsheets will lead to 
an instrumental understanding of the revocation and its implications in the 
nation. Therefore, the number of total news reports in both the papers as well 
as the number of front-page news or headlines will lead to an understanding 
of the importance given to issues relating to contentious issues that affect 
the country and give an understanding of the politics and leaning that the 
newspapers align with [17].

Unit of Analyses

Number of News Items

The first step in the analysis is identifying the unit of analysis. In this case, all 
of the published newspaper content relating to the revocation of Article 370 as 
news stories, editorials, opinion-educational news and articles/features were 
identified. The articles were first measured, as there is a major difference in 
the coverage of the revocation, as is visible in the disparity of the number 
of news articles covering Article 370. All issues relating to the abrogation of 
Article 370 were identified and measured. It is proven that news coverage is 
a reflection of the viewpoints of the majority group and its institutions such 
as government police and the justice department. Minority groups are given 
very little opportunity to express their ideas. Moreover, news coverage of 
minority groups focuses on conspicuous incidents and sensational conflicts 
thereby creating a generally negative image. Thus, the events occurring in 
the given period from August 5th to September 5th were analyzed to showcase 
the importance given to specific current affairs to elevate a particular and 



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 10 of 18

skewed version of events. ( ). Thus, the total numbers of the articles in both 
newspapers concerning the revocation of Article 370 were: Using D. Schon’s 
discourse of the critical political analysis in broadsheets as the background, 
The Hindu (majorly) utilized the strategy of casting a negative opinion on a 
government agenda by covering the increase of difference caused by it [31]. 
Moreover, a discrepancy is even observed in the total coverage of the news 
items related to Article 370 and its revocation in the Times of India. This 
means that the newspaper does not allot as much political importance to 
the issue of the revocation as The Hindu does. Here, the postulates of Van 
Djik come into play, The Times of India is not lending an ear to the voice of 
minorities. Kashmir being an erstwhile Muslim majority state was the only 
state in India to have a Hindu minority. Times of India’s lack of editorial 
space concerning the dissolution of special status of Jammu and Kashmir 
and the bifurcation of the state may be due to the lack of sensationalism in 
the news reports. It has tried to portray that any opposition to the move may 
be allying with the opposing faction (in this case: Pakistan). This is explicitly 
mentioned on the 6th of August when one of the headlines stated: “Only 
terrorists, sympathizers are in fear: Union minister Giriraj Singh” and on the 
13th of August when the headline of a news article reads: “RSS: Why only 
Muslims, not other minorities, feel unsafe?”. This is one of the mentions in 
the discourse of Van Djik (1988) when he analyzed news not only at a textual 
and structural level of media discourse but also for analysis and explanation, 
production and reception or comprehensive level. Van Djik, thus, posited 
analysis of “structures at various levels of description”. The analysis of the 
news discourse shows that only sensational conflicts and inconspicuous 
incidents of the minorities are portrayed. Aspects of their everyday lives 
are hardly mentioned and they are rarely included in any aspects of news 
coverage. The minorities are treated as Others and (especially in the case of 
the revocation of Article 370), we see news that is positioned only to portray 
the events as discussed by politicians and celebrities. Rarely are events 
of actual on-ground news reports surfacing. This is in line with the results 
obtained when d’Haenensand de Lange concluded that the news coverage 
majorly aligns with the views of the majorities in the “Framing of Asylum 

Seekers”  Headlines/Front Page News
A disparity is visible in the day to day coverage of the two newspapers. 
Headlines reach an audience much higher and wider than those who actually 
read all the articles, as all readers who buy the newspaper will at least glance, 
if only momentarily, at the headlines [17]. Moreover, their impact is wider 
than people who actually buy the paper, since headlines are often glimpsed 
on unrelated occasions [17]. With a greater reach and exposure to more 
people, headlines are also a stamp of individuality in a source of information 
that is available on several different agencies and websites. Not just for 
understanding, but headlines also set a direction for the reader to streamline 
his thoughts and perceptions that are related to a given set of information. 
The headline, being one of the primary ways to attract the readers’ attention, 
should above all make the reader curious as to what the article is about, so 
that it lures the reader into opening the article. Thus, headlines become one 
of the primary ways that newspapers cannot just influence public opinion, 
but also mold the basis on which these are held and gives them a push-
off point from where to begin ruminating about current affairs. The readers 
are given not just a jumping-off point to initiate the thought process, but 
also their thinking is molded a particular way to ensure opinion affiliated to 
their portrayal of incidents (such as the use of bigger fonts and capitalized 
words to grant importance to particular subjects)(Poulton, 1967) . Therefore, 
the headline of a newspaper article has two primary functions. The primary 
function of a headline is to give the reader, who may be just scanning a 
newspaper, a clear understanding of what the article was about It can do 
so by either being an abstract of the full article, or by highlighting the main 
point of that article Door notes that headlines are “designed to optimize the 
relevance of their stories for their readers the second function is the function 
to attract the attention of the readers and to provoke them to read the article

A greater number of headlines or front page news is the most important 
current affairs at the moment. Thus, the much greater number of headlines 
in The Hindu goes to show that it grants greater importance to the events 
occurring in the valley as compared to the Times. Also, they seek to influence 
the public opinion by presenting several different points of views (both assent 
and dissent by thought leaders). The Times sticks to a singular narrative, 
wherein, the majority of the articles seem to be in favor of the revocation, 
and dissent is portrayed in a way that is considered to be subjective and an 
opinion of the minorities. 

Day-wise breakdown of Headlines covered:

Thus, it can be inferred that the Times grants lesser importance (and hence 
lesser editorial space) to the revocation of Article 370 and its implications, 
The Hindu grants greater importance to the events following the revocation, 
and seems to build a narrative that highlights the negative tenets of the move 
(by highlighting international dissent, the voice of the opposition as well as 
the voice of the affected parties in the valley). Moreover, the narratives are 
staggeringly different, but often ally the news to their own ideologies  

Position and Positional Score

A scoring pattern was created to ensure that the position in the newspaper 
also aided the idea that the broadsheets give most importance to the front 
page, then international, national, and then the local or city news. Thus, the 
position of the news item within the newspaper, i.e., which page it appeared, 
allotted a particular weightage to it. On the basis of position, the news items 
were also scored to ensure that the political polarity of the broadsheet is 
cognizant with the news items observed.

Front page—5; editorial page—4; op-ed page—3 and nation pages—2. 
Further, the same rule was applied to all the news reports. Political items 
related to Article 370 that were related to local or regional news were 
not considered as the study focuses on the national perspective of the 

 

0

10

20

30

05
-A

ug
07

-A
ug

09
-A

ug

11
-A

ug

13
-A

ug

15
-A

ug

17
-A

ug

19
-A

ug

The Hindu

Times Of India

Figure 5. Articles from 5th -20th number of news articles relevant to article 370.

 

0
2
4
6
8

10
12

The Hindu Times Of India
Figure 6. Articles from 20th-5th number of articles from 20th august to 5th 
september.

From 5th Aug-5th Sept The Hindu Times of India
Total No. of Articles 233 149
Total No. of Front Page News 121 84

Table 1. Number of Articles.

http://timesofindia.indiatimes.com/city/patna/only-terrorists-sympathizers-are-in-fear-giriraj/articleshow/70543189.cms
http://timesofindia.indiatimes.com/city/patna/only-terrorists-sympathizers-are-in-fear-giriraj/articleshow/70543189.cms


J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 11 of 18

revocation. The perspectives play a large role in the creation of frames 
for the basis of information dissemination on a national level. It is also 
important to remember that there is a massive difference in the circulation of 
newspapers, with the Times of India having approximately 2,640,770 daily 
readers and The Hindu has approximately 1,404,901 daily readers. Thus, 
the position of the news items will be multiplied by the number of readers to 
ensure that the total circulation as well as position is considered. This helps 
the reader understand the holistic coverage of the newspaper, as well as 
how many people are affected by the same. The circulation is also essential 
to understand the exact positional score of the papers with respect to the 
exact readers it reaches.

Thus, for the stipulated month, there were a total of 382 news articles in the 
two newspapers. The news articles were divided and deciphered based on 
their position, headlines and keywords, as these factors play a major role 
in the importance given to the treatment of subjects. For the position, the 
breakdown of the news pieces is as follows:

There is a major disparity in the number of articles published in both the 
broadsheets, and this is also exhibited in the difference of the coverage 
of news related to Article 370 on the front pages, editorials as well as the 
national news. The disparity in the Opinion-Educational/ International news is 
negligent. This can be seen clearly in the graphs that highlight the difference 
in positional scores of the two broadsheets ( A common formula of allotting 
a unified score was applied to each item to alleviate any inherent bias in the 
data analysis. As per the position scoring, the number of news articles will 
be multiplied by the allotted scores to give an indication of the importance 

granted to the news articles related to Article 370. Thus, the total score for 
The Hindu is 855 and for The Times of India is 549. 

Another critical factor which varied significantly for both the newspapers 
was the readership and circulation. Hence, orientation scores premeditated 
for both The Hindu and The Times of India were multiplied by the total 
readership score to ascertain which party had the edge in news-paper 
coverage. Considering that there is a major difference in the numbers of 
circulation of the newspapers, the positional scores become secondary as 
they reach the audiences in different ways. The spread of Times of India 
being greater leads to a higher circulation of the newspapers, and the new 
positional scores, keeping in mind the circulation of the two newspapers 
are: The Hindu ( position x circulation= 31,12,23,420) with an approximate 
score of Thirty One Crores and The Times of India (position x circulation= 
54,10,94,400) with an approximate score of Fifty Four Crores  

Thus, while The Hindu beats The Times of India in positional score, it is 
beaten by Times of India by a margin of Twenty Three Crores in terms of 
actual score due to the larger numbers of readership base and circulation 
numbers. The Positional score of the editorial coverage is second to the 
number of readers that the news can impact, and thus, the Times of India 
exhibits an advantage in the number of readers it can reach and influence. 
The greater the coverage and circulation, the greater is the reach of the 
newspapers to sway the readers’ opinions ( 

Linking of A and B

The newspapers have divergent views since their establishment. However, 
being the top 2 selling English newspapers, the two broadsheets cater to 
similar audiences: the English speaking classes, who are considered to be 
more elite and intellectual than the Hindi reading classes. Media frames can 
help in closing the sense making gap, or the gap between what one group 
views as real and what another group experiences The historical background, 
the people in charge as well as the motto running the businesses are integral 
parts of the broadsheets. They are all factors that contribute in making the 
two broadsheets two different frames that viewed the revocation of Article 
370 on August 5th differently. 

To ascertain the extent of the gatekeeping theory in streamlining information 
by news organizations, there are several frames considered as the basis 
on which this streamlining occurs. Frames are often employed in mass 
communication, especially in reporting by news organizations. In democratic 
systems, the mass media have a “complex relationship with power and the 
political system”(McQuail, D., Golding, P. and De Bens, E., 2005). These 
frames help us understand the relation that the newspapers have with these 
political systems, and whether an unbiased unobstructed view of the same 
is possible. Mass media is not a neutral source of information but it also has 
the ability to shape public opinion by selecting and structuring the selection 
of issues (agenda setting) and their treatment (framing) of subjects. These 
have an immense effect on structuring individuals’ beliefs in supporting or 
rejecting particular policies and to decide what issues are important.This lack 
of neutrality in evaluation of public figures, and their preferences towards 
appropriate policy status quo play an active part in the political ‘framing’ 
issues in particular waysThe process by which this streamlining is done 
and the basis on which the frames are created, is evaluated on three main 
frames: the newspapers’ polarity, their reaction to the events taking place in 
Jammu and Kashmir and their treatment of the local political parties of the 

0

2

4

6

8

10

12

14

16

18

5 6 7 8 9101112131415161718192021222324252627282930311 2 3 4 5

The Hindu

Times of India

Figure 7. Number of HeadlinesNumber of Headlines in both newspapers from 
5th August-5th September.

No. of News Articles

The Hindu

Times of India

Figure 8. No. of news articles.

 

No. of Front-page 
News

The Hindu

Times of India

Figure 9. No. of front page news.

Front Page Editorial Op-ed/ 
International

National

The Hindu 96 36 21 84
Scores Based on 
Positions

480 144 63 168

Times of India 71 13 20 41
Scores Based on 
Positions

355 52 60 82

Table 2. Number of News Articles and Their Positional Scores.



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 12 of 18

valley.

Distribution of Polarities across the Broadsheets

Since the polarities of the paper have been established, the data substantiates 
the hypotheses that The Hindu is a left leaning independent newspaper 
contrasted with The Times of India which is a right-centrist conservative 
newspaper. Moreover, to ascertain the extent of the polarities, the topics and 
the newspapers’ biases towards the points of view were also detailed. The 
news articles covered in the one month period following the revocation are 
noted for the same. Six frames were chosen for categorization of the polarities 
BJP positive, BJP negative, Article 370 positive, Article 370 negative, J&K 
local political parties positive and J&K local political parties negative. While 
reporting news relevant to Article 370 and the events in the valley, if a news 

item presented the view or statement of a party or the views that favor that 
party, then the news item is classified as positive for that party. If a news 
item had the mention of a party and was found to be damaging the image 
of that party, or was the voice of the opposition, it was rated as negative. If 
a news item was conducive to the political campaign of a party, then it was 
classified as positive for that party. Positive and negative statements were 
tracked in news reports to decide their polarity. In case of a mention of more 
than one party, then the party that was dominantly discussed in the news 
report was considered. Only news items catering or showing traits relating 
to a political polarity that is, either positive or negative—were considered 
for analysis of political orientation of the newspapers. Thus, the total count 
of political polarities identified in the newspapers was 382. To determine 
the political orientation of a newspaper, the political polarities identified in 
its reports with the position scoring attributed to each of the polarity were 
added. Not just the political orientation, but also the broadsheets’ stand on 
issues relevant to Article 370 and its revocation were analyzed. Also, a Chi 
square test is conducted, to ensure that this test was required to establish 
that the variations observed in the frequency of political polarities for the 
groups exhibits a statistically significant association between party and 
polarity identified in the papers.

This is the quantitative analysis that supports the hypotheses that the political 
affiliation of the newspapers affects their coverage of events, especially 
issues that may be considered contentious  

Following the events that occurred in the one month period and the 
newspapers’ coverage of the events highlights their orientation and outlook 
towards the ruling party, as well as their stance on the Article itself as well 
as their outlook towards the local political parties of Jammu and Kashmir. 
A singular score was allotted to all the news articles or editorials, etc. that 
exhibit a polarity towards or against a particular political party or a stand 
on a contentious issue. From the table, we can ascertain that the news of 
the BJP (both positive and negative) occupied 79.6% (304/382) of the total 
coverage of events related to the move on 5th August. The issues related 
to provisions of Article 370, its contentious history, etc occupied 17.3% 
(66/382) of the total news coverage. The local political parties of Jammu 
and Kashmir occupied just 3.1% (9/382) of the total news coverage. Thus, 
according to the postulates put forth by Van Dijk, it is true that the news 
related to minorities is often viewed only in terms of political coverage and 
sensationalism. The Muslims of Kashmir are treated as the “Others”, and 
even though the issue was the revocation of Article 370, the Article itself 
was not the most discussed aspect ( The overall scores in all the polarities 
were added up. The task at hand is then to understand the polarity of the 
newspaper with regards to the Bharatiya Janata Party (the ruling party), 
Article 370 and the local political parties of Jammu and Kashmir. To 

 

0
20
40
60
80

100

The Hindu

The Times of India

Figure 10. Number of news items in hindu and TOI.

 

Positional Score

The Hindu

The Times of
India

Figure 11. Position x Circulation.

 

36%

64%

Positional Score x 
Circulation

The Hindu The Times of India

Figure 12. Positional Score.
 

80%

18%

2%

Breakdown of News Items
BJP Related News Article 370 Related News

Local Political Parties of J&K

Figure 13. Breakdown of news items.

BJP Positive BJP Negative Article 370 Positive Article 370 Negative J&K Local Political 
Parties Positive

J&K Political Parties 
Negative

The Hindu 66 119 25 14 8 1
Times of India 77 42 4 23 - 3

Table 3. Frames for Broadsheets.



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 13 of 18

ascertain this, the negative scores were subtracted from the positive scores 
to get the positivity scores for all three criteria, i.e., the coverage of BJP 
stories, stories related to Article 370 and the newspapers’ outlook towards 
the local political parties of Jammu and Kashmir. The results obtained align 
with the assumptions that the newspapers have different outlooks when it 
comes to certain issues. The Times of India is considered to be right-centrist 
and generally seen as aligning with the ruling powers. It is known for its 
sensationalism and aversion to elitist news as well as intellectual editorials. 
The Hindu is known for its left leaning bias and intellectualism, which is 
especially visible in its coverage of the Kashmir issue, with several news 
items giving an implicit nod to Article 370, as well as a slight support for local 
political parties. These bases were used to create different alignments and 
categories under which most of the news fall. These categories were used to 
define the political orientation of the paper with respect to these issues. The 
political orientation of the paper is identified based on the three coordinates 
of positivity scores of the two parties (wsqze    

The results of the quantitative framing analysis of the coverage of the 
revocation of Article 370 in The Hindu and The Times of India demonstrate 
that the newspapers slightly differed in framing issues related to the Article 
concurrent to their ideological slanting and political inclination ( 

Against this backdrop, the three frames were determined and investigated 
in light of the recent events relating to Article 370. Statistically significant 
differences were found across the three frames. The analysis of the 
categories and the news article in each of the categories reveal the biases of 
both the newspapers. The findings are also statistically significant in terms 
of understanding:

Party v. Polarity

The news items were divided into categories that held positive or negative 
views about the ruling political party. Bharatiya Janata Party is the majority 
ruling party in the national government. Thus, any news item that attempts 
to show it in a positive way can be said to be holding a bias; if the positive 
news items massively outnumbers the negative news items. These news 
items may not be overtly praising the ruling party, but may employ tactics 
such as quoting politicians who are praising the party, a negative opinion of 
the opposition, praise of related events when talking about a certain issue, 
and showcasing only some portions of events to influence public opinion a 
certain way. In this way, gatekeeping is done to promote a positive image of 
the ruling party. This may also be done by praising affiliated parties of the 
ruling government as well as praising other good things that the government 
has done, and linking it to this decision. Such as: The Times of India on the 
6th of August praised the revocation of Article 370, it titled a news report 
on the same as: “After triple talaq & RTI, BJD backs Govt on Kashmir”.  
The Hindu, on the other hand, highlighted the distress of the Kashmiri’s post 

the abrogation in accordance with Schon’s postulate wherein he says that 
newspapers may show their dissonance with the Government’s decision by 
highlighting the issues that minorities (Kashmiri Muslims) face on ground. 
This includes several editorials that are headlined: “Kashmiris fear new bout 
of violence” and “I just want to tell Ammi I am fine”. The Hindu also covered 
the negative impacts of the revocation of Article 370 to a greater degree 
and (often) construed the on-ground realities as distress calls from Kashmir.

For each news report, a score of 1 was allotted to understand the relation 
between the polarity of the newspaper with respect to the political party in 
question (BJP). The Hindu obtained a negative score of -53, thus rendering 
it negative in polarity in terms of the news coverage of Article 370 and the 
party’s decision to revoke it. The Times of India obtained a positive score of 
35, rendering it positive in its coverage of the ruling government’s decision 
to revoke Article 370.

Broadsheet v. Article 370

Article 370 has a long and contentious history. Not just in religion, but even 
Pakistan has made the area a long-standing war in regards to the countries’ 
sharing borders(Schofield, 2010). In this way, agenda setting and framing 
are utilized as major tools of power (even with how their relationship is in 
regards to the party in power at the moment), thus these frames exhibit 
explicit news slants on the basis of this bias(Entman, March 2007). The 
newspapers being the two largest English language broadsheets in the 
nation, are responsible for informing all the citizens of the issues ongoing 
in the valley, as well as how these issues may affect people in other areas 
of the nation. The Hindu, on the 6th of August utilized the headlines: “Move 
sparks fears in the northeastern region”. This was later followed up on 7th of 
August by the headlines: J&K fuels statehood hopes in northeast. The Hindu 
lived up to its task of informing the nation of what the Article’s revocation 
entails for the rest of the country. The Times of India focuses more on the 
politics of the move, as well as how certain politicians and people in power 
react to the news, and what it entails for the people in power. 

Article 370 includes Article 35(a), which essentially defines the special status 
of the residents of Jammu and Kashmir, replete with its own flag, special 
provisions, and right to own government. It also grants special allowances 
like no one from any other part of the country can own property in the state. 
Thus any newspaper that shows Article 370 in a positive manner is directly 
or indirectly in support of the special status provided to the residents of the 
(former) state. This includes news that shows the on-ground violence from 
resident Kashmiris’ after the revocation of special status, any endangering 
of lives in the valley, the patrolling and the additional security in the state as 
excessive or even forceful or an article that supports the claim of any leader 
who speaks in support of the provisions of the Article and may use words 
like unconstitutional, arbitrary, etc. Any news item that hints at or mentions 
the words “freedom, rejoice, bloom” when speaking of the revocation of 
the Article are taken as being negative: as in negative in its treatment of 
Article 370, and positive for its revocation. This positioning gives the score of 
Positive 11 to The Hindu (implying that it holds Article 370 as positive and, 
thus, its revocation as negative) and The Times of India that has a negative 
score of -19 (implying that it holds Article 370 as negative and, thus, its 
revocation as positive).

Polarity v. Local Political Parties

The major local political parties of Jammu and Kashmir include the Indian 
National Congress, Bharatiya Janata Party, Jammu & Kashmir National 
Conference (NC) and The Jammu and Kashmir Peoples Democratic Party 
(PDP). These parties were referred to when speaking of the local political 
parties in Jammu and Kashmir, with special preference given to NC and 
PDP, as several mainstream leaders from the parties were detained, and 

 
-60

-50

-40

-30

-20

-10

0

10

20

30

40

The Hindu The Times of
IndiaPo

si
tiv

ity
 S

co
re

Positivity Score of the Two Newspapers

BJP

Article 370

Local Political Parties of
J&K

Figure 14. Positivity score of the the Hindu and times of India.

BJP
(Positive-Negative)

Article 370
(Positive-Negative)

Local Political Parties
(Positive-Negative)

The Hindu -53 11 7
Times of India 35 -19 -3

Table 4. Positivity Score.

http://timesofindia.indiatimes.com/city/bhubaneswar/after-triple-talaq-rti-bjd-backs-govt-on-kashmir/articleshow/70543430.cms
https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/kashmiris-fear-new-bout-of-violence/article28828947.ece
https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/kashmiris-fear-new-bout-of-violence/article28828947.ece
https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/move-sparks-fears-in-the-northeastern-region/article28828948.ece
https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/move-sparks-fears-in-the-northeastern-region/article28828948.ece
https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/jk-fuels-statehood-hopes-in-northeast/article28841050.ece


J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 14 of 18

held under house arrest. Moreover, these parties were local to the state, and 
did not function anywhere outside the former state. In the first news article 
itself (prior to the revocation of Article 370), the two newspapers formed 
different opinions of the events concerning the local parties as well as their 
political leaders. On the 5th of August, The Hindu covered the detention of 
the leaders with an objective headline: “J&K leaders put under house arrest”. 
In the news article, the leaders were prefixed with Mr. and Mrs. Also, the 
‘Gupkar Resolution’ (A joint resolution of all political parties of the state was 
mentioned as opposing the revocation of Article 370). The Times of India 
headlines the article by calling it turmoil, and states: “J&K turmoil: Mehbooba 
Mufti, Omar Abdullah not to be allowed to move out of house, say officials”. 
Moreover, there is no mention of the resolution, and the tweet of Mehbooba 
Mufti is directly followed by a counter argument presented by a BJP leader. 
These are some bases on which the scores of the newspaper are allotted 
as being positive or negative in their coverage of the local political parties 
of J&K.

With a score of 1 allotted to the articles, The Hindu has a positive score 
of 7 and The Times of India has a negative score of -3. Thus, the papers 
show a positive and negative inclination towards the local political parties 
respectively. This is in line with the assumption that The Times of India pays 
attention to news that is sensational, with little attention and empathy given 
to the local political parties, even if they are in a critical situation. The Hindu, 
with its left-leaning inclination offers a sympathetic representation of the local 
political parties. Sometimes, going even further than required, and naming 
the minority parties’ leaders specifically.

Tests Conducted On Data

Chi-Square test

The Chi Square statistic was first invented by Karl Pearson in the 19th century 
to analyze the similarities in biological data found in his studies. It is a statistic 
used to test the relationships between categorical variables, especially to 
understand the kind of relationship the categories have with each other 
(McHugh, 2013). For every Chi-square test, a null hypothesis is created 
which has two answers and depends on whether the data is dependent or 
independent of each other. The Chi-Square statistic is often used to analyze 
Tests of Independence when using a cross tabulation, or to understand 
the correlation between two categorical data sets. Thus, cross tabulation 
refers to the distributions of two categorical values, with the common points 
of the variables visible in the table cells. For the two categories, the Test 
of Independence or dependence seeks to analyze whether an association 
exists in the two variables by contrasting the observed pattern of responses 
in the cells of one table to the pattern that would be expected if the variables 
were in fact proved to be free and different from each other. Calculating the 
Chi-Square statistic and comparing it against a critical value from the Chi-
Square distribution allows the researcher to assess whether the observed 
cell counts are significantly different from the expected cell counts.

The calculation of the Chi-Square statistic is done using the formula:

Equation 1: Chi Square Test Formula

• fo = the observed frequency (the observed counts in the cells)

• fe = the expected frequency if NO relationship existed between the variables

Thus, the Chi-Square statistic is based on the relation between the variables 
as they are observed and what the expected variables would be if no 
relationship existed between the variables.

In this case, the Chi-square test is employed to understand the variance in 
the two broadsheets The Hindu and Times of India in the one month post the 
abrogation of Article 370. To eliminate all bias and ensure that the answer 
procured proves that there is a significant statistical association between 
the variables. However, one criterion for the Chi-square test is foregone, 

as all the categories and their values don’t have a value greater than 5. 
However, the results remain significant; the discretion is up to the reader. 
This is employed in three different cases where the hypothesis is measured 
against the value of 0.05. For the Times of India and The Hindu, the Chi 
Square Test tests three hypotheses:

There is a relation between the newspapers’ polarity and the ruling party 
(BJP)

This hypothesis is tested by computing the news articles that are positive 
and negative in their treatment of the party. The results of the Chi-square test 
exhibited a statistically significant association between party and polarity as 
seen in the two newspapers [χ (1) =304, p < 0.05]. This test establishes that 
the variations observed in the coverage of the frequency of the Bharatiya 
Janata Party did not occur just by chance. This proves the hypotheses that 
the newspapers are not independent in their polarity in regards to the ruling 
party.

The newspapers have a particular stand on Article 370 and the coverage of 
the same is dependent on the stance

This hypothesis is tested by computing the news articles that are positive 
and negative in their treatment of Article 370. They have exhibited a positive 
and negative treatment of the decision to revoke the Article and the results 
of the Chi-square test reveal that there is a statistically significant correlation 
between the newspaper and its treatment of Article 370. As observed, χ (1) 
= 66 and p < 0.05 (7.2886E-05). This test establishes that the variations 
observed in the coverage of Article 370 did not occur just by chance. (Article 
370 goes beyond the government’s decision to revoke it and takes into 
account the treatment of the newspaper of the events on-ground before the 
revocation of Article 370.) Moreover, the papers have gone beyond minimal 
coverage of the events in the valley and taken into consideration the effects 
of Article 370 on the lives of the citizens, and portrayed those in a positive 
or negative effect. 

There is a relation between the newspapers’ polarity and the local political 
parties of Jammu and Kashmir

For this, the hypothesis was tested by computing the news articles that are 
positive and negative in their treatment of the local political parties of Jammu 
and Kashmir. They have exhibited a positive and negative treatment of the 
decisions and statements given by party members. The results of the Chi-
square test reveal that there is a statistically significant correlation between 
the newspaper and its treatment of Article 370. As observed, χ (1) = 12 and 
p <0.05 (0.004678). This test establishes that the variations observed in the 
coverage of the local parties are statistically significant as the chi square 
value is sufficient to distinguish a statistically significant association between 
the newspaper and the local parties. Moreover, as the p value is lesser than 
0.05, even if the values are less than 5, it is considered to be dependent and 
the values can be linked to each other.

The hypotheses were categories built upon the assumptions that the 
broadsheets catered to due to their political leanings. In all three cases, 
the assumptions proved true and it proved to be a statistically significant 
association. 

Moreover, The Hindu proved to be negativein its treatment of the ruling party, 
while The Times of India proved to be positive. Similarly, The Hindu was 
positive in its treatment of Article 370 and its repercussions in the valley; 
the Times of India was negative in its treatment of Article 370 and thus was 
positive in the coverage of its revocation. As regards to a positive frame, 
The Times of India covered more stories than The Hindu. Thus, The Hindu 
covered more number of stories with negative frames than the Times of 
India. The Article 370 positive frame is prevalent more in The Hindu and 
negative frame more in The Times of India. The Times of India has proven, 
even in the past, to slant more towards oppressor, sensational and media 
trial frames(Ahmad Afaq, 2018). 

Conclusion

http://timesofindia.indiatimes.com/india/jk-turmoil-mehbooba-mufti-omar-abdullah-not-to-be-allowed-to-move-out-of-house-say-officials/articleshow/70527541.cms
http://timesofindia.indiatimes.com/india/jk-turmoil-mehbooba-mufti-omar-abdullah-not-to-be-allowed-to-move-out-of-house-say-officials/articleshow/70527541.cms


J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 15 of 18

In an ideal scenario, media organizations should be impartial and 
unobstructed. The stands taken by the papers and partisan political 
orientation expressed in its coverage should be free from external political 
and cultural influence. However, there are many hindrances to the press 
in the current political and economical scenario. The problem of revenue 
generation is one such problem, and rigidity based on set ideological biases 
another. The Times of India and The Hindu are two of the most prestigious 
newspapers of the country. With rich histories dating back over a century, 
The Times of India and The Hindu are the media giants of the country and 
an essential tool for disseminating information to the citizens. However, even 
the most exalted newspapers fall prey to certain predispositions. This aspect 
of the media is explored in this research, and the assumptions of the political 
leanings proved to be true. The effect of these prejudices is, thus, studied 
in light of the coverage of revocation of Article 370. Since a lot has been 
assumed about the newspapers already, numerical data seeks to support 
certain hypotheses, and dispel certain assumptions. Thus, substantial 
differences occur in the reporting by newspapers on issues depending on 
the financial interests of their corporate proprietors, which includes corporate 
and political influences. With respect to the research objectives, the following 
deductions have been made: 

The study reveals that print media is essential to understand the current 
affairs in a country. The media does act as the fourth pillar of democracy, but 
there are certain limitations in its functions visible in the study. The revocation 
of Article 370, 35(a) and the Jammu and Kashmir Reorganization Act, 
2019 had severe repercussions. The lack of local coverage was an added 
bane, as the newspapers had little insight of the valley. The mainstream 
newspapers showed a bias in the reporting of the events taking place in the 
valley, where no singular narrative was discernible. Though the coverage on 
the revocation seems to be adequate, there is a massive gap in the reporting 
of the issues in the two newspapers. In light of the history and political 
slant of The Hindu and The Times of India, the biases became apparent. 
When the background of the newspapers was considered, their stands 
on officialdom and contention became apparent. The Times of India has 
proven that its inclination towards the oppressor, sensational and media trial 
frames has more priority over coverage of actual conditions present in the 
valley. Similarly, The Hindu has also given priority to politics and politicians’ 
opinions about the decision to revoke the contentious Article rather than 
on-ground actualities concerning the residents of the valley. While the two 
newspapers often contradict each other and have differing allegiances, both 
often resort to toeing the Government’s line. With histories spanning over a 
century, and both newspapers having done wonders in the journalism realm, 
the newspapers even had several compelling stories about the plight of the 
Kashmiri’s, but as it often happens with issues of contention, the voice of the 
ones most affected were muted. The assumptions of the newspapers being 
an ‘independent left-leaning newspaper’ (The Hindu) and a ‘right-centrist 
conservative newspaper’ (The Times of India) were investigated and found 
to be accurate. The left leaning and right-centrist views become apparent 
when scrutinized in the background of Article 370. While the Times of India 
covered the revocation of Article 370 in all its glory, The Hindu sought to cover 
the opposition’s reactions as well as the consequences of the revocation on 
the everyday citizens. Moreover, their policies and treatment of news items 
were understood, as well as their past allegiance to particular blocs. These 
policies formed the basis of their participation in the gatekeeping theory 
and the paid news phenomenon. While the paid news phenomenon was 
more prevalent in The Times of India, with its inception of “private treaties”, 
gatekeeping was utilized by both the newspapers to filter the information 
present and tailor it according to their own ideology.

The gatekeeping theory from the news organization’s standpoint begins with 
selecting the events to be presented, molding news items, and disseminating 
them through proper channels. For one event to become a news item 
requires a series of activities-observations, decisions, serendipity, creativity, 
constraints and facilitators, and a good share of luck(Shoemaker, 2014). 
Gatekeeping becomes a tool utilized by the newspapers to portray a specific 
narrative in their favor. This is exhibited in the coverage of the ruling party 
(and other parties to whom the newspapers are predisposed towards) by 
the two newspapers. While there may not be outright support of a particular 

decision, the point of view is exhibited by using tactics such as implicit nods to 
a decision. Through gatekeeping, the newspapers filtered a lot of information 
about the events in the valley to suit their predispositions. Often, the news 
was the highlighting of a particular part of the news that the newspapers 
utilized to further their own agenda, or the agenda with which their allegiance 
lies (the journalists become mere stenographers to the powerful). With this 
filtering of news, it becomes apparent which stand the newspapers wish to 
take, and in some cases, the items that weren’t covered were more essential 
( such as more coverage of news articles that may cast a negative opinion 
on a particular decision by covering the increase of disagreement caused by 
it). We can infer that gatekeeping is not a random process. Rather, it involves 
several steps of complex levels in operations that pervade news production 
and dissemination process(Shoemaker, 2014). Gatekeeping thus essentially 
defines news as we see it today. Moreover, gatekeeping is heavily influenced 
by the revenue accrual. The newspapers need to be somewhat complicit 
towards the investors that pay the most to them. They will feel that they 
owe the investors news in the form of excess coverage or lesser coverage 
of controversial activities. This is visible in the left-leaning approach of The 
Hindu and the coverage of the Sobha Developers and the ruling party in 
The Times of India. While The Hindu also receives high revenue from the 
government in terms of advertisements, The Times of India receives the 
highest of all English papers, and this can be a reason for their favorable 
coverage of the governmental activities. This was also an issue of contention 
as the newspapers when covering negative stories of the government were 
banned from receiving allocation of the advertising revenue. This is a method 
by which the government has at–least partial influence over the narrative put 
forth by (and how it can control the behavior of) mainstream newspapers.

The allegiance of the newspapers to its investors is also understood in the 
light of the paid news phenomenon and how these newspapers have (even 
in the past) taken opposing stands on this issue as well. While Times of 
India endorses the paid news phenomenon, even claiming it as its own 
invention with the advent of ‘Private Treaties’, The Hindu exposed several 
election-time tampering related to this phenomenon, using the case of 
the former Chief Minister of Maharashtra Shri Ashok Chavan wherein the 
electoral campaign was conducted in a biased manner in newspapers 
during September-October 2009. Moreover, massive portions of the 
advertising revenues are detailed and included in Government advertising, 
but the figures that account for publicity in the same newspapers is much 
greater. The disparity between the publicity revenue allocation for the 
newspapers and the costs accrued in government advertisements in the 
same newspapers is too much not to be accounted. The difference can be 
understood in several ways, one being paid news. While no political party or 
business conglomerate admits to partaking in the paid news phenomenon, 
it is prevalent almost everywhere. The margin is a difference between Rs. 
4343 Crore and Rs. 230 Crore. Downplaying of significant issues in the 
current media is one effect of this phenomenon, another is the prevalence 
of excessive influence wherein 20% of the reporters felt that they had to 
change certain stories due to influence from owners or advertisers, while 7% 
reported some advertiser pressure news contentThe news items supposed 
to be curated as paid news have been identified and analyzed in the context 
of Article 370. While it remains hard to discern exactly what constitutes paid 
news, the use of flowery language, and excessive praising was used as a 
signifier for the phenomenon. The newspapers stands on the contentious 
issue were thus also analyzed, by using the different kinds of frames that 
the newspapers adopted while covering the events related to Article 370. 
The gatekeeping process thus closely follows the paid news phenomenon, 
wherein the newspaper owes some sort of allegiance to the investor that 
pays the most, and must filter ( gatekeeping) and portray ( paid news) current 
affairs accordingly. 

The results further demonstrate that the newspapers differed in the treatment 
of the conditions related to Article 370. This can be pinned to their history, 
allegiances, gatekeeping process and ideological slanting, and it manifests 
in different ways. These include: the news items that cover the Article 370; 
prevalence of political/ actual frames; positive or negative coverage of the 
events; headlines utilized; position of the editorial space, etc.



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 16 of 18

To ascertain the treatment of Article 370 by the newspapers, the units of 
analyses were taken as the number of news articles and front-page news 
pertaining to the Article. The Hindu has covered greater number of stories 
in the entire one-month period than the Times of India. The total news items 
related to Article 370 in The Hindu were 233 and The Times of India were 
149 respectively. Also, an identification of frames proved that The Hindu 
covered more negative frames and the Times of India covered more positive 
frames. The Times of India also proved to have a bias towards oppressor, 
sensational and ruling party positive frames. While The Hindu employed the 
use of news articles that cast a negative opinion on a government agenda 
by covering the increase of discrepancy caused by it, as proposed by D. 
Schon in 1996. Thus, the employment of opposing frames helps the reader 
understand how the media may be motivated by certain biases and report on 
an issue according to its set ideology. 

The employment of greater headlines is also another way to show the 
importance given by a newspaper to a certain issue. Headlines become one 
of the primary ways that newspapers cannot just influence public opinion, 
but also mold the basis on which these are held and gives them a push-
off point from where to begin ruminating about current affairs. Moreover, 
their thinking is molded a particular way to ensure opinion affiliated to their 
portrayal of incidents (such as the use of bigger fonts and capitalized words 
to grant importance to particular subjects. A greater number of headlines 
or front-page news is an indication of the most important current affairs of 
the moment. It is a sign of what constitutes the most important news of the 
day. Thus, it can be inferred that the much greater number of headlines 
in The Hindu goes to show that it grants greater importance to the events 
occurring in the valley as compared to the Times. In this case, there were 
121 headlines pertaining to Article 370 in The Hindu and 84 headlines in The 
Times of India. 

In the study, the use of positional scores was also employed to understand 
the exact value of the coverage given to the revocation of Article 370. A 
scoring technique of allotting different scores to Front page news; Editorials; 
Op-ed/ International and National news was utilized. The maximum score 
of 5 was allotted to Front Page news, and the others were allotted in 
descending order. This helps the reader analyze the importance given to an 
issue by the newspaper, by allocation of a set score. Using this calculation, 
The Hindu had a positional score of 855 and the Times of India had 549. 
Once the positional score was posited, it was imperative to understand the 
total news coverage that the newspaper could reach, i.e., the total people 
that each article would affect. This helped the reader to understand the 
importance of each news item, and the exact number of people who would 
read it. Thus, the positional score was multiplied by the total circulation. In 
this case, there was a massive disparity in the total news coverage, as The 
Hindu had much fewer readers compared to The Times of India. The Hindu 
had a positional score of approximately 31 Crores and The Times of India 
had a score of approximately 54 Crores. The study found that the total score 
allocation differed greatly in the two sources, and thus impacted different 
audiences in different ways. By giving certain or restricted editorial space to 
an issue, the newspaper can control whether the issue is of great importance 
to the readers ( by allotting it space on the front-page or editorial sections) 
or relegate its importance by allotting space in only national or op-ed pages. 
The results may have far-reaching implications and raise further questions 
about the mode of communication that people depend on to receive their 
news. 

To ascertain the extent of the gatekeeping theory in streamlining information 
by news organizations, there are several frames considered as the basis 
on which this streamlining occurs. Frames are often employed in mass 
communication, especially in reporting by news organizations. In democratic 
systems, the mass media have a “complex relationship with power and the 
political system”(McQuail, D., Golding, P. and De Bens, E., 2005). These 
frames help us understand the relation that the newspapers have with 
these political systems, and whether an unbiased unobstructed view of the 
same is possible. Mass media has the ability to shape public opinion by 
selecting and structuring the selection of issues (agenda setting) and their 
treatment (framing) of subjects. Three frames were identified to understand 

the disparity in the outlook of the two newspapers. These frames were 
analyzed in the context of: Party V. Polarity; Paper V. Article 370 and Paper 
V. Local Political Parties of J&K. When compounding the data for the same, 
it was found that almost 80% of the entire news in the one month period was 
related to the political parties and the politics of the decision. The Frames put 
in place were BJP Positive and Negative, Article 370 Positive and Negative, 
and Local Political Parties of J&K Positive and Negative. It was witnessed 
that the BJP stories occupied the maximum space (79.6%), followed by 
Article 370 stories (17.3%) and Local political parties of Jammu and Kashmir 
occupied the least space (3.1%). This posited Van Dijk’s theory that news 
related to minorities is often viewed only in terms of political coverage and 
sensationalism. The Muslims of Kashmir are treated as the “Others”, and 
even though the issue was the revocation of Article 370, the Article itself was 
not the most discussed aspect. 

A positivity score was also conducted on the news items. This score 
was obtained after computing the positive and negative scores of the 
newspapers’ polarities in the three frames. The Hindu had a negative score 
in the coverage of BJP, while the Times of India had a positive score. For the 
coverage of Article 370, the Times of India had a negative score, while The 
Hindu has a positive score. For the local political parties of J&K, the positive 
score was for The Hindu and negative score for The Times of India. 

Further, the hypotheses were verified with the Chi-Square Test. The results 
of the Chi-square test exhibited a statistically significant association between 
party and polarity as seen in the two newspapers [χ (1) =304, p < 0.05], i.e., 
the newspapers are not independent in their polarity in regards to the ruling 
party. Similarly, a statistically significant correlation existed between the 
newspaper and its treatment of Article 370 [χ (1) = 66 and p < 0.05 (7.2886E-
05)]. This test establishes that the papers have taken into consideration the 
effects of Article 370 on the lives of the citizens, and portrayed those in a 
positive or negative effect and there is a statistical association between the 
newspaper and its coverage of Article 370. Lastly, in terms of local political 
parties of Jammu and Kashmir, the data was found to also found to be 
statistically significant with p<0.05 (0.004678). Thus, a statistically significant 
association exists between the newspapers and their coverage of the local 
political parties of J&K (even though the assumption of the values of each 
category being over 5 is violated).

Suggestions for further research may include a scope of the incumbency 
orientation of the newspapers over a longer period. A similar issue of 
contention must be sought, based on which the research should be 
conducted by a quantitative study of pictorial and graphical identifications of 
the number of articles. A follow-up study in other newspapers will also help 
in understanding the structural differences and biases present in the media. 
A similar study that is based in periods of elections or other contentious issue 
can be essential to reveal the political partisans of the newspapers, followed 
up by a likelihood ratio test.

Limitations of The Study

For this content analytical study, news items published on the issue of 
Article 370 in The Hindu and The Times of India newspapers were subject 
to analysis. The identification of the political slant and the stance of the 
newspapers on Article 370 were extrapolated. To aid the analysis, tabulation 
of the headlines and total articles were also examined. Thus certain 
limitations follow the decision to include certain news items and discard 
others, these include:

•	 Only the articles related to the revocation of Article 370 were 
included and the stories involving regional politics published in local 
newspapers were excluded, as the study encompasses the distinction in 
reporting on the revocation, on a national level. 

According to the Registrar of Newspapers for India, the total number of 
registered English newspapers published in 2011 was 1406(Boyenton, 
1952). Considering the basic tenets of the present study, only the top two 
English daily newspapers were analyzed. It was not possible to extrapolate 
from the sampled newspapers, the extent of disparity in the rest of the 



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 17 of 18

newspapers by using statistical tests. 

The study period, 5th August-5th September, only represent the events 
following the revocation of Article 370 for a month. It was, however, a 
decisive time to identify the political orientation of the newspapers, and how 
it affects this specific issue. 

This study is instructive because not only does it contribute to the literature 
on media representations of the abrogation of Article 370, but it illustrates 
the complexity of frames by showing how frames compete with each other 
among views on a single issue (Ungar, 1998). These frames are then used 
as a basis for the quantitative analysis, and may be a result of certain pre-
conceived notions. 

The Chi-Square test gives an insight into the distinctions of the newspapers 
in reporting on a contentious issue, on the basis of their ideology and political 
slant. The views of the newspapers on a contentious issue may seem to be 
statistically insignificant to show a clear slant, but the utilizing of frames for 
three criteria aims to appease this issue.

One limitation arises in the Chi-square Test (Goodness of Faith) since the 
assumption in all the tests for the goodness of faith is that each category 
should have a value greater than 5, it falls short in the two tests. The 
Goodness of Faith Test holds true, but, it leaves certain space for human 
error.  

References

1.	 Ben Bagdikian. "The Media Monopoly (fourth edition) ed." Boston Beacon 
Press 3(1992): 61- 63.

2.	 Allsop J. "In Kashmir, journalists struggle under India’s blackout, New York 
Columbia." Journalism Review 7 (2019): 403.

3.	 Elisabeth Mahase. "Kashmir communications blackout is putting patients 
at risk, doctors warn." BMJ (2019): l5204.

4.	 Krishnan M. "Kashmir communication blackout distorts public discourse 
in India." (2019).

5.	 Zubair Sofi. "Kashmir How journalists face harassment and threats of 
violence while reporting from behind India’s communications lockdown." 
London: The Independent (2019).

6.	 Kunal Majumder. "Kashmir’s news media faces existential crisis amid 
restrictions, arrests." Committee to protect Journalists (2019).

7.	 Sheikh Mohammad Communication blockade in Kashmir continues 
(2020).

8.	 Noorani AG. "Kashmir media restrictions, political detentions: SC to hear 
multiple pleas on Article 370 today." (2019).

9.	 Ishfaq Majid, Shazia Kouser and Tawseef Ahmad Sheikh. "The Human 
Toll of Kashmir’s Internet and Mobile Shutdown" (2019).

10.	 Pamela Philipose. "Backstory the Kashmir Model of Humiliating." 
Journalists for Media Control, (2020).

11.	 Boynton W. "Audit Bureau of Circulations London Audit Bureau of 
Circulations." (1952):75-76.

12.	 Cissel M. "Media Framing: a comparative content analysis." The Elon J 
Undergraduate Research in Communications 3(2012):67-78.

13.	 Ferranto. "Consider the source: the impact of media and authority in 
outreach to private forest and rangeland owners." J Environ Manage 
97(2012):131-140.

14.	 McCormick, Robert R. "The Freedom of the Press." S.l. Arno (1970).

15.	 Shasta Ferranto. "Consider the source: the impact of media and authority 
in outreach to private forest and rangeland owners." J Environ Manage 
97(2012): 131-140.

16.	 Karameros M. "The ethnic media outreach project. Protecting children from 
domestic violence: Strategies for community intervention." (2004):141.

17.	 Stein RLJ. "Voting, early voting and the determinants of vote choice: Is 
timing everything 1 ed. Chicago: Midwest Political Science Association." 
(2004).

18.	 Christine Develotte. "Discourse analysis of newspaper headlines: a 
methodological framework for research into national representations." The 
Web J French Media Studies 4(2001): 1-12.

19.	 Teun A van Dijk. "Elites, Racism and the Press. Z Literaturwiss Linguistik." 
25(1995): 86-115.

20.	 Kamal Chenoy. "Kashmir and the Prospects for Peace. In: Peace and 
Justice." Mumbai s.n, (2010):28.

21.	 Bilal Ahmad Bhat. "A Study on Jammu and Kashmir Present, Past and 
Views of Students on Article 370 Abrogation." Int J Human Social Science 
2( 2019):1-11.

22.	 Shalini Saxena. "The Study on Abrogation of Article 370." Our Heritage 
68( 2020):1-10.

23.	 Dr. Ramani Atkuria. "The health situation in Jammu and Kashmir: What 
is the obligation of health professionals?" Indian J Med Ethics 4(2019): 
261-264.

24.	 Ahmad Afaq, Gopal Krushna Sahu. "News Media Coverage on Human 
Rights Issues. Comparative Analysis of the Hindu and Times of India." 8( 
2018):149-165.

25.	 SMaulana Mazharul Haq. "News Content Homogeneity in Elite Indian 
Dailies." Journalism Quarterly 63(1986):827-833.

26.	 John Calhoun Merrill, Harold A Fisher. "The World's Great Dailies Profiles 
of Fifty Newspapers." 7th Ed. New York: Hastings House (1981).

27.	 Radhika Kumar ."The Election That Changed India. 1 ed. Delhi Penguin 
Books India." (2015).

28.	 Elizabeth C. Hanson. "Framing the world news: The Times of India in 
changing times." Communication Research and Practice 12(1995): 371-393.

29.	 W. Lance Bennett, Steven Livingston. "Gatekeeping and press-
government relations: A mitigated model of news construction." In: 
Handbook of Political Communication Research 20(2004): 283-314.

30.	 Ken Auletta. "Citizens Jain." Annals of Communication 35(2012); 9.

31.	 Chinmayi Arun. "Gatekeeper Liability and Article 19 (a) of the Constitution 
of India." NUJS L. Rev 7(2014): 73.

32.	 Martin Rein, Donald Schön. "Frame-critical policy analysis and frame-
reflective policy practice." Knowledge and Policy 9(1996):85-104.

33.	 Teun A van Dijk. "Elites, Racism and the Press. Z Literaturwiss Linguistik, 
Gatekeeping in transition Routledge" 25(1995):86-115.

34.	 Francis P. Barclay C. "Indian Elections, Political Orientation of English 
Newspapers. In: A. Venkat, ed. Asia Pacific Media Educator." S.l. Sage 
Publishing ( 2014):7-22.

35.	 Mary L. McHugh. "The chi-square test of independence." Biochemical 
medical 23( 2013):143-149.

36.	 Ian Hodder. "The interpretation of documents and material culture. ed. s.l. 
Thousand Oaks etc." Sag (1994).

37.	 Mojtaba Vaismoradi, Hannele Turunen and Terese Bondas. "Content 
analysis and thematic analysis Implications for conducting a qualitative 
descriptive study." Nursing & Health Sciences 15( 2013):398-405.

38.	 Siegfried Kracauer. "The Challenge of Qualitative Content Analysis Public 
Opinion Quarterly." Int Commun Res (1952):631.

39.	 Noorani AG. "Article 370 A Constitutional History of Jammu and Kashmir. 



J Mass Communicat Journalism, Volume 11:3, 2021Raj A.

Page 18 of 18

Oxford Scholarship Online." Ed. Oxford: Oxford University Press (2012): 
290-302.

40.	 Nand K. "Article 370: An Appraisal. In: R. A. &. V. Grover, ed. Development 
of politics and government in India: Federation of India and state's 
reorganisation." Kolkata: Deep & Deep publications (1994):155.

41.	 Thapliyal MGS. "Article 370 The untold story." Indian Defence Review 
26(2019):12-19.

How to cite this article: Anshda Raj. "Comparative Analysis of the Hindu 
and Times of India Post the Abrogation of Article 370." J Mass Communicat 
Journalism 11 (2021): 429.


